انسان بدون هدف همچون مرده ای متحرک است شناخت سبک زندگی مهدوی می تواند کمکی بزرگ باشد تولید محتوا توسط موسسه مصاف شده است
سبک زندگی مهدوی
قسمت اول
موضوع: زندگی هدفمند
پخش انلاین
مدت زمان: 05:29 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
انسان بدون هدف همچون مرده ای متحرک است. چرا که هدف است که انسان را به تلاش، تحرک و انتظار برای رسیدن به مطلوب وا می دارد. هر جقدر هدف والاتر باشد، انسان قیمتی تر است. چه هدفی والاتر از امام زمان(عج) و انتظار برای ظهور حضرت؟ جرا که امام سجاد(ع) در وصف منتظران امام زمان(عج) فرمودند: (افضل اهل کل زمان) اینها برترین انسان های تاریخ بشریتند.
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت اول
تایپ و نت برداری از سخنرانی استاد مولایی با همکاری بیت ظهور و گروه منتظران ظهور و خانم یوسفی انجام شده است
سلام بر قائم آل محمد و برمنتظرانش
همۀ آدمها از دو دسته خارج نیستند، وقتی با هدف زندگی در نظرشون میگیریم. برخیها اصلا هدفی در زندگی ندارند، اینها مردۀ متحرکند، قیمتی ندارند. اما برخی هدف دارند. در میان آنهایی که هدف دارند، آنها هم قیمتهایشان فرق میکند.
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمود: «قَدرُ الرَجُلِ عَلی قَدرِ هِمَتِه؛ یعنی انسانها قیمتشان به اندازه هدفی است که دارند. این هدف است که انسانها را منتظر میکند.»
اگر میخواهی ببینی انسانی زنده هست یا زنده نیست، قیمتش پایین است یا قیمتش بالاست، ببین منتظر هست یا منتظر نیست. انسانی که منتظر نیست، مردۀ متحرک است، شاید نشود اسمش را انسان گذاشت. انسانی که زنده هست، هدف دارد؛ و چون هدف دارد، در انتظارِ رسیدن به هدفش است؛ اما هر هدفی انسانها را قیمتی نخواهد کرد. هدف هر چقدر بلندتر، انسانها قیمتیتر. هر هدفی انسانها را قیمتی نخواهد کرد؛ باید دید انسانها منتظر چه چیزی هستند و منتظر چه کسی هستند. اگر متعلق انتظار واضح بشود، قیمت آدمها هم واضح میشود.
ما وقتی به معارف دینمان نگاه میکنیم، به مباحث امام زمانی نگاه میکنیم، میبینیم برخی منتظرند؛ منتظر چه کسی، منتظر چه چیزی؛ منتظر کسی هستند که بیاید دنیای بشریت را رها کند از ظلم، از فساد. آنها را رشد بدهد، به آنها امکان رشد را بدهد. ما به دنبال کسی هستیم، ما در انتظار کسی هستیم که نمیخواهد بیاد به مردم ماهی بدهد، میخواهد بیاید به مردم ماهیگیری یاد بدهد؛ اینها منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) هستند. اینها آدمهای قیمتی هستند، اینها کسانی هستند که امام سجاد (علیه السلام) در وصفشان فرمود: اَفضَلُ اَهلِ کُلِ زَمانٍ؛ اینها کسانی هستند که اگر تاریخ بشریت را، تک تک آدمها را اسمهایشان را بیاورید، از ابتدای خلقت آدم تا انتهای عالم، و تا روز قیامت به گواه امام سجاد (علیه السلام) فرمود: اینها برترین انسانهای تاریخ بشریتند؛ چون دلشان برای همۀ بشریت میسوزد. بشریتی که جز با حاکمیت دین نمیتواند راهش را پیدا کند، نمیتواند رشد کند، نمیتواند به سعادتش برسد.
میخواهیم کمی در مورد این انتظار صحبت کنیم. نگوییم انتظار فقط یک حالتِ درونی است، که از یک اعتقادی برمیخیزد. انتظار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) گر چه از اعتقادی و از بینشی برمیخیزد، اما ارزشهایی را تولید میکند، آن ارزشها گرایشهایی را به وجود میآورند، و آن گرایشها کنشها و رفتارهایی را برای ما میسازند. ما میتوانیم با انتظار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف)، الگویی از سبک زندگی طراحی کنیم که برای منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) هست؛ منتظرانی که انسانهای رفیعی هستند و به دنبال ظهور مرد آسمانی هستند. دربارۀ مجموعه رفتارهایی که این انسانهای طراز اول عالم از خودشان بروز میدهند و در روابط مختلف از خودشان صادر میکنند، با هم گفتوگو خواهیم کرد. وسلام علیکم و رحمه الله
برای دانلود PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
ایا اسلام با موسیقی مخالف است
اموزش سبک زندگی مهدوی
قسمت دوم
موضوع: دعوت به حیات
پخش انلاین
مدت زمان: 04:44 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
شرایط ظهور
ای کسانی که ایمان آورده اید دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید تا شما را زنده کنیم
مخاطب این آیه کیست؟ مگر ما مرده ایم که ما را زنده کنند؟!خداوند متعال در این آیه مار ا مخاطب قرار داده پس معلوم می شود حیات ما، یک حیات گیاهی و نهایتا،یک حیات حیوانی است، لذا باید تأمل کرد در جیزی که حیات بخش انسان است.
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت دوم
سلام بر قائم آل محمد و برمنتظرانش
اگر بخواهیم زندگی آدمها را با هدفشان تفسیر کنیم و ترسیم کنیم، در یک جمله باید بگوییم: اگر آدم در زندگی خودش هدفی نداشته باشد، اصلاً برای او زندگی معنایی ندارد. اما داشتن هر هدفی، نشانۀ آدم بودن نیست. در عالم موجودات زیادی هستند، همه دارند زندگی میکنند، همه دارند زندگی میکنند؛ گیاهان دارند زندگی میکنند، حیوانات دارند زندگی میکنند.
تا الآن به این فکر کردید که ما باید چطور زندگی کنیم و چه هدفی باید داشته باشیم در زندگی، تا به ما بگویند انسان؟ وگرنه اگر فرض بفرمایید، هدف از زندگی این باشد که ما، بهتر بخوریم، و از خوردنیهای با کیفیت داشته باشیم، ما با یک گوسفند هیچ فرقی نداریم. انسانها باید هدفی داشته باشند که مخصوص خودشان باشد.
نمیدانم شما چند بار ختم قرآن کردید یا نه، اما به این آیه وقتی رسیدید، شده یک بار فکر کنید که: یا اَیُهَا الَّذین آمَنوا اِستَجیبوا لِلّه و لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم بِما یُحییکُم؛ یعنی ای کسانی که خدا را قبول دارید، ایمان دارید، باور به خدا دارید، بیایید دعوت خدا و ولی خدا، که در زمان رسول اکرم رسول اوست و در زمان رحلتش، جانشین او، وصی او و امام. بیایید دعوت اینها را اجابت کنید تا شما را زنده کنیم. شما برادر گرامی، شما خواهر گرامی، چه وقتی شده این آیه را بخوانید و این سؤال را از خودتان بپرسید: مگر من مُردم که خدا میخواهد مرا زنده کند؟ من زندهام، من نفس میکشم، من تلاش میکنم، حرکت دارم، من حرف میزنم. مخاطب این آیه چه کسی است؟ مخاطب این آیه ما هستیم. خدای متعال میفرماید: بیایید میخواهیم شما را زنده کنیم، این چه زندگی است! معلوم میشود آن چیزی که در ذهن ما، در این چند سال عمر شکل گرفته، یک حیات گیاهی و نهایتاً یک حیات حیوانی است. ما زندهایم به زندگی گیاهی و آثار و علایم زندگی حیوانی داریم، و به خاطر همین فکر میکنیم زندهایم. و وقتی خدای متعال میفرماید: دعوت من و ولی من را اجابت کنید تا شما را زنده کنم، اصلاً به این آیه فکر نمیکنیم، یا اگر فکر کنیم، اعتراض میکنیم که مگر ما مُردهایم که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) میخواهد بیاید ما را دعوت کند، ما را زنده کند؟
چه چیزی میخواهم بگویم به شما؟ منتظران حضرت میخواهم بگویم: که یک بار بنشینیم و به هدف زندگیمان فکر کنیم؛ آیا هدفمان هدف انسانی است؟ و برای رسیدن به آن هدف انسانی چه راهی وجود دارد؟ آیا غیر از اجابت دعوت خالق ما و خلیفه خالق ما و امام و رهبر ما امکان دارد که ما زنده شویم؟ اگر کمی درنگ کنیم، اگر کمی داشته هایمان را ببینیم، میبینیم که ما با داشتههای خودمان نمیتوانیم به آنچه که لایقمان است برسیم. بیاییم انسان باشیم، انسان؛ و انسان کسی است که بنشیند، فکر کند به آیندۀ خودش، به هدف خودش. هدفی بگذارد که لایق یک انسان است. شاید این گامی باشد برای اینکه ما به دعوت امام زمانمان لبیک بگوییم.
والسلام علیکم و رحمه الله
برای دانلود PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
قسمت سوم
موضوع: زندگی بر محور ظهور
پخش انلاین
مدت زمان: 05:12 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
معرفی کتاب های مهدویت
هدف گذاری در زندگی، یک برنامه ریزی رفتاری برای انسان به دنبال خواهد داشت. طبیعتا کسی که هدفش زمینه سازی برای حکومت منجی بشریت هست سبک زندگی متفاوتی بعنوان یک منتظر، با سبک زندگی یک مسلمان خواهد داشت. چرا که یک مسلمان امکان دارد اهداف مختلف و به تبع آن برنامه ریزی ویژه ای مدنظر داشته باشد، اما جنس افکار، رفتار و گرایشات منتظر امام زمان خاص هست، اولویت او ظهور مهدی فاطمه است، این اولویت برای او مجموعه رفتارهای نظام مندی را طراحی خواهد کرد که از آن تعبیر به سبک زندگی منتظرانه می شود.
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت سوم
بنده یک گزارشی را از روانشناسهای غربی میخواندم، وقتی پرسشنامهای را برای چند نفر تقسیم کردند و سؤال پرسیدند که هدف روشن شما در زندگی چیست؟ دیدند 90 درصد مردمی که با این پرسش مواجه میشوند، پاسخشان این است که، نمیدانیم دنبال چه چیزی هستیم. یک روزمرگی عجیبی میانِ آن مردم اتفاق افتاده است. از این 10 درصد باقیمانده، 7 درصد مردم میدانستند دنبال چه چیزی هستند، اما برنامهای برای رسیدن به آن هدف نداشتند. فقط 3 درصد باقی ماندند که اینها هم هدف روشنی و هم برنامۀ روشنی داشتند. اینها همان کسانی هستند که به تعبیر این آقا میگویند: نخبههای عالم هستند. اینها نخبههای عالم نیستند، اینها هدف گذاری کردند و برنامۀ درستی چیدند؛ این راز موفقیت است.
اگر اینطور است، ما نیاز است که یکبار هدف دقیقی را برای خودمان روشن کنیم؛ اینکه به دنبال کمال باشیم، که به دنبال سعادت باشیم، اینکه به دنبال خوشبختی باشیم، اینها واژههای کلی است و کسی با این واژههای کلی تا دقیق نشود نمیتواند به جبهۀ منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) وارد بشود. وقتی شما هدفگذاری در زندگیتان را دقیق انجام دادید و آن هدفگذاری چیزی فراتر از زندگی و منافع شخصی خودتان بود و آرزوی خودت را در برآورده شدن آرزوی همۀ انسانها آن هم آرزوی حقیقیات دیدید، آرام آرام دلت و ذهنت آماده میشود که به سمت مولایت حرکت کنی؛ چون او است که همۀ انسانها را به سمت آرزوهای حقیقی و هدف واقعیشان رشد میدهد. این هدفگذاری برای شما یک برنامهریزیِ رفتاری هم به دنبال خواهد آورد. یعنی شما وقتی این هدف را گذاشتید که من میخواهم بشریت به سعادت برسد، سعادت بشریت جز با حاکمیت خالق بشریت و دین او نیست و این حاکمیت باید به وسیلۀ ولیِ او اتفاق بیفتد، شما تلاش میکنید برای اینکه زمینه های حکومت آن ولی را فراهم کنید. طبیعتاً چنین شخصی رفتارهای خاصی را از خودش بروز میدهد، او هر کاری را انجام نمیدهد، او حتی هر رفتار مذهبی را از خودش بروز نمیدهد.
شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که سبک زندگی که یک منتظر دارد مگر با سبک زندگی که یک مسلمان دارد فرق میکند؟ بله، فرق میکند. یک مسلمان اهداف مختلفی را ممکن است مدِ نظرش بگیرد و برنامه ریزی ویژۀ خودش را داشته باشد، اما منتظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) به یک نقطۀ دیگر فکر میکند، نگاه های او، فکر او، گرایشهای او، رفتارهای او، جنسش جنسِ خاصی است. درست است که منابع این رفتارها از منابع اسلامی و قرآن و روایات است، اما او اولویت اولی دارد و اولویت او ظهور مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) است. این اولویت برای او، مجموعه رفتارهای نظاممندی را طراحی میکند که هدف کلانش زمینه سازی برای ظهور مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) است. این که این مجموعه رفتارهای اینچنینی که از آن به سبک زندگی منتظرانه تعبیر میشود، چه چهارچوبی دارد، و اساساً جنسش چه جنسی است، انشاءالله در صحبت بعدی با هم به گفتوگو خواهیم نشست.
والسلام علیکم و رحمه الله
برای دانلود PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
سبک زندگی مهدوی
قسمت چهارم
موضوع: انتظار مجاهدانه
پخش انلاین
مدت زمان: 05:39 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
در دو روایت از پیامبر اکرم (ص) داریم:
أفضل أعمال أمتي انتظار الفرج و أفضل جهاد أمتي انتظار الفرج
از تطبیق دو روایت بالا، این مفهوم بدست می آید که انتظار فقط یک حالت درونی نیست بلکه یک رفتار است، عمل است.
(انتظار توام با مبارزه و جهاد است)
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت چهارم
دوست دارید طوری زندگی کنید که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقتی شما را میبیند، بگوید: این منتظر من است. اینطور زندگی کردنی که وقتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شما را میبیند، بگوید این شخص منتظر من است؛ فقط به شعار نیست، فقط به یک دعا برای فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گفتن نیست. ما باید مجموعه رفتارهایی داشته باشیم که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به هر رفتاری از رفتارهای ما را که میبیند، بگوید این شخص منتظرانه زندگی میکند.
سبک زندگی منتظرانه، یعنی اینکه تمام کارهایت بر محور انتظار باشد. یک سؤال مهمی اینجا مطرح هست، سؤالی که خیلی از انسانها نتوانستند به عمقش پی ببرند. برای همین دقیقاً نمیدانند سبک زندگی منتظرانه چیست؛ آن را به تسبیح دست گرفتن خلاصه میکنند، آن را به دعا برای سلامتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خلاص میکنند. اگر ما یک دقتی در انتظار حضرت داشته باشیم، انتظاری که اهل بیت (علیهمالسلام) فرمودند، میفهمیم رفتارهایمان منتظرانه هست یا نیست. من دو روایت از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای شما میخوانم، دو روایتی که اگر شما برادر من و شما خواهر گرامی تطبیق و اندکی تأمل کنید، به راحتی متوجه میشوید که مقصود بنده از سبک زندگی منتظرانه، که بحثهای بعدی خودم را بر این پایه بگذارم چیست.
این روایت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) را همه شنیدید که: اَفضَلُ الاَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج. این روایت اولاً به روشنی بیانگر این است که انتظار فقط یک حالت درونی نیست، چون اگر این بود، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمود: اَفضَلُ الاَحوالِ اُمَتی، فرمودند: اَفضَلُ الاَعمالُ اُمَتی اِنتِظارُ الفَرَج. پس این را داشته باشید، اگر کسی از شما پرسید که سبک زندگی رفتار را میگوید چه ارتباطی به انتظار دارد که حالت درونی است؟ ما به او میگوییم: انتظاری که اهل بیت در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند، فقط حالت درونی نیست، یک عمل است. شاید من و شما کمتر در کتابهای مهدوی میبینیم. ما تا اینجا رسیدیم به اینکه انتظار رفتار است، اما حدیث دوم پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) باز هم برای ما واضح تر میکند که اصلاً جنسِ سبکِ زندگیِ منتظرانه چیست. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اَفضَلُ جَهادِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج. این روایت شریف را در کتاب تحف العقول اگر شما ببینید ویک تطبیقی بین این دو حدیث قرار بدهید، چیز عجیبی از آن متوجه میشوید. نقطۀ بلندی را به ما نشان میدهد، میخواهد به ما بگوید انتظار نه تنها حالت نیست، فقط بلکه یک رفتار است؛ انتظار هر رفتاری نیست، انتظار رفتار جهادی است. شما انبوه احادیث مهدوی را نگاه کنید، چرا از منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با تعابیر مختلف، با ادبیات حماسی صحبت میشود، نه ادبیات عزلتگزینی، صوفیمنشانه، درویش مآبانه. انتظار توأم با مبارزه و جهاد است. اینجا یک نقطۀ مهمی مطرح میشود: تا وقتی جهاد میگویید ما یاد درگیریِ فیزیکی و نظامیگری و اسلحهکِشی میافتیم. سبک زندگی منتظرانه یعنی تفنگ دست بگیرید، آیا به این معنا است؟ نه، انتظار که با جهاد گره خورده، جهاد فقط به این معنا نیست. این که جهاد چه معنایی دارد که انتظار را تبدیل به یک اکسیر اعظم میکند و سبک زندگی ما را به شدت تحت تأثیر خودش قرار میدهد را انشاءالله در جلسۀ بعد با هم گفتوگو خواهیم کرد.
والسلام علیکم و رحمه الله
برای دانلود PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
قسمت پنجم
موضوع: جهاد با نفس
پخش انلاین
مدت زمان: 05:53 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
سبک زندگی منتظرانه توأم با جهاد است
و 3 عرصه؛ جهاد اکبر، جهاد کبیر و جهاد اصغر را شامل می شود
گام اول در سبک زندگی منتظرانه، دشمن شناسی است
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ»
(خطرناک ترین دشمن، نفس درون توست)
لذا مبارزه با نفس، مقدمه ی سبک زندگی منتظرانه است
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت پنجم
ما در گفتوگوی قبلی بحث مهمی را شروع کردیم و وعدۀ این جلسه را به شما دادیم. اینکه سبک زندگی منتظرانه را باید با شناخت دقیق کلید واژۀ انتظار، آنهم از نگاه اهلبیت (علیه ما لسلام) معنا کنیم.
من برای شما فقط یک روایت آوردم به اینکه انتظار، توأم با جهاد و مبارزه است، اما یک سؤالی پرسیدم: که آیا این جهاد به معنای نظامیگری و درگیری فیزیکی است؟ عرض کردم: نه؛ اینطور نیست. چرا؟ ببینید گرچه ما در رساله یا در کتابهای فقهی بابی به نام جهاد داریم و آن بحث نظامیگریِ جهاد است و اینکه در عصر غیبت، ما اصلاً جهاد ابتدایی نداریم و جهاد دفاعی داریم؛ اما اگر شما به فرهنگ قرآن و اهلبیت (علیه ما لسلام) مراجعه کنید، معنای جهاد بسیار وسیعتر از این هست. ما جهاد را باید طوری معنا کنیم و البته طوری معنا میکنیم، که بزرگترین جهاد که جهاد اکبر هست را هم داخل میکنیم. ما جهاد را طوری معنا میکنیم که در سبک زندگیِ منتظرانِ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جهاد کبیر هم وارد خواهد شد.
ما اساساً معتقدیم که سبک زندگیِ منتظرانِ حضرت، با نگاه جهادی که داریم، باید حتماً این سه عرصه را در بر بگیرد: جهاد اکبر، جهاد کبیر، و جهاد اصغر. شما جهاد را چطور معنا میکنید؟ ما جهاد را بر طبق منابع دینی و لغوی، تلاش در نهایت توان برای رسیدن به یک هدف بلند برای رضای خدا معنا میکنیم. وقتی اینطور معنا میکنیم، شما فقط نمیتوانید نظامیگری را در نظر بگیرید. ما در این جهاد چند شاخصۀ بزرگ داریم. یکی از شاخصه ها را خدمت شما عرض میکنم که سه دسته جهادِ اکبر، کبیر و اصغر واضحتر شود. ما وقتی از جهاد صحبت میکنیم، جهاد رفتاری است، که در مقابل دشمن شکل میگیرد. اصلاً موضعگیری که بدون نگاه به دشمن باشد را جهاد نمیگویند، این یک رفتار معمولی است. آیا منتظر رفتارش معمولی است؟ رفتارش معمولی نیست، رفتارش جهادی است. یعنی چه؟ یعنی تمام رفتارهایش را باید با دشمن رصد کند. گام اول دشمنشناسی منتظر است.
یک سؤال از شما بپرسم: دشمنان خود را میشناسید؟ ما هنوز دشمنان خودمان را نشناختیم، یا اگر شناختیم به شوخی از آنان گذشتیم. مگر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نفرمود: «اَعداء عَدُوِّک نَفسُکَ الَّتی بَینَ جَنبَیک». سختترین و خطرناکترین دشمن همان خودت هستی، نفس توست که در درون توست؛ این نفس دنیاطلب و منفعتطلب. خودمانی بگویم: برادر عزیزم، خواهر بزرگوارم، اگر یک بچۀ سه یا چهار ساله به شما بگوید همین الآن یک مار افعی وارد اتاق شده است شما حرف این بچه را گوش میدهید؛ گرچه احتمال ضعیف است، اما محتمل قوی است؛ چون اگر واقعاً مار وجود داشته باشد نیش میزند و بچه میمیرد. ما حرف پیغمبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) را به اندازۀ یک بچۀ سه یا چهار ساله باور نکردیم، و در درون ما، این افعیِ درون، آنقدر ما را نیش زده که دیگر احساسی نداریم؛ دیدید چقدر بیاحساس هستیم! چون این افعی مثل این است که شما یک آمپول بیحسکننده بزنید؛ در این صورت اگر دست شخص را هم بِبُرید، متوجه نیست. این افعی آنقدر درون ما را نیش زده که حسِّ انسانیت از ما رفته است. و وقتی این حس رفته، ما اصلاً مبارزه نمیکنیم؛ چون اصلاً نفس منفعتطلب درونمان را دشمن نمیدانیم که بخواهیم با آن مبارزه کنیم. حالا شما این فرمایش امیرالمؤمنین را کنار بگذارید که: «مهریۀ بهشت، جهاد با نفس است». ما هنوز این مهریه را تهیه نکردیم، که وارد بهشت شویم. اگر وارد این وادی نشویم، بعید میدانم که به ما منتظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بگویند. اگر ما در وادی جهاد اکبر موفق نشویم، در جهادهای کبیر و اصغرهم پیاده هستیم؛ بدون تعارف.
والسلام علیکم وحمه الله
برای دانلود PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
قسمت ششم
موضوع: چقدر برای امام زمان تلاش کردی؟
پخش انلاین
مدت زمان: 05:08 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
چقدر برای امام زمان تلاش کردی؟
جهاد یعنی تلاش در نهایت توان.
یک منتظر باید رصد کند که آیا به اندازه ی توان برای امام زمان تلاش کرده است یا نه؟
و با تمام توان بکوشد تا جامعه را به طرازای که بتواند پذیرای حکوکت آن حضرت باشد، برساند.
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت ششم
در صحبتهای گذشته عرض کردیم، در سبک زندگیِ منتظرانه، ما باید انتظار را به روحیه و رفتار جهادی معنا کنیم؛ معنای جهادی را هم خدمتتان عرض کردم که باید تلاشِ در نهایتِ توان داشته باشیم؛ آن هم برای رضایت خدا و برای یک هدفِ عالی که در نظر داریم.
یک سؤالی از شما بپرسم: شما چقدر به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خدمت کردی؟ چقدر برای امام زمان کارکردی؟ چقدر برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تلاش کردی؟ یک ساعت در روز؟ نیم ساعت در روز؟ شاید من و تو توقع هم داریم که به ما بگویند، منتظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف). اما با این تعریفی که بنده داشتم و گفتم: جهاد یعنی تلاش در نهایتِ توان. شما تا الآن توانت را رصدی کردی که ببینی به اندازۀ توانت برای امام زمانت تلاش کردی یا نه؟ بسیاری از ما به این نکته توجه نکردیم؛ چرا؟ چون بعضیها اصلاً به فکر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیستند، اگر من نیم ساعت برای حضرت تلاش کنم خیلی مغرور میشوم.
یادم نمیرود در دوران راهنمایی، وقتی کارنامه های ثلث اول را دادند، به منزل یکی از دوستان پدر رفتیم. او هم پسری داشت که دوران راهنمایی بود و کارنامه گرفته بود؛ پدرش کلی از او تعریف کرد و میگفت: پسرم خیلی درسش خوب است و شاگرد اول شده؛ و من ناراحت بودم که شاگرد دوم شدم. به او گفتم: تبریک عرض میکنم، معدل شما چند شده؟ گفت: 25/17. و من مبهوت شدم. برای اینکه با معدل بالای 19 شاگرد دوم بودم و او با معدل 17 شاگرد اول.
ببینید وقتی ما اطرافمان آدمهای کمهمتی پیدا شود، آنوقت اگر ما کمی تلاش کنیم، فکر میکنیم دیگر جزء منتظرانِ حضرت هستیم. منتظر حضرت، کسی است که باید تمامِ تلاشش را برای حضرت به کار بیندازد.
صحبت شهید عبدالله ضابط، از روحانیونی که مؤسسۀ روایت سیرۀ شهدا را راهاندازی کرد را فراموش نمیکنم. ایشان میگفتند: «بچه ها آنقدر برای امام زمانت بدوید که وقتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کردند و به شما گفتند برایه چه کردید؟ بگویید: آقا آنقدر برایت دویدم که دیگر بیش از این، نمیتوانستم.» ما باید اینطور باشیم. ما در جهادِ اکبر باید تمامِ تلاشمان را برای مبارزه با جنبۀ مادی و منفعتطلبانۀ خودمان به کار ببریم؛ تمامِ تلاشمان، نه وقتی فرصت کردیم یا حالش را داشتیم. ما در جهاد اکبرمان، یعنی مبارزۀ علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی باید تمامِ تلاشمان را به کار بیندازیم تا آن طرازی که جامعه را بتواند پذیرایِ حکومتِ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کند، برسانیم. ما باید در نهایت توان تلاش کنیم و این مربوط میشود به اینکه اول استعدادهایمان را شناسایی کنیم، و بعد در جهتِ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تلاش کنیم. در سبکِ زندگیِ منتظرانه، تو خواهر من و تو برادر من و خودِ من باید تمام تلاشمان را به کار ببریم تا انشاءالله جزء سربازانِ امام زمان بشویم.
والسلام علیکم و رحمه الله
برای دانلود PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
قسمته هفتم
موضوع: اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم
پخش انلاین
مدت زمان: 05:40 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
تکرار لفظ، قائم انسان را به قیام وامید دارد و در او روحیه ی جهاد و مبارزه را تقویت خواهد کرد.
آیا چنین مفهومی از انتظار، باعث خشونت می شود؟
چنین نیست، یک انسان واقعی هم محبت دارد و هم غضب
یک مجاهد، در جبه ی منتظران(رحماء بینهم)
و در مقابل دشمنان (اشداء علی الکفار) است.
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت هفتم
با این چند جلسهای که در محضر شما گرامیان بودیم، لابد متوجه شدید که چرا من سلام خاصّی به حضرت میفرستم، چرا از لفظ قائم آل محمّد استفاده میکنم؛ به دو دلیل: اولین دلیل این است که ما وقتی در روایات شیعی مینگریم، القاب و صفات متنوعی برای حضرت آمده، اما بیشترین لقب برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، لقب قائم است. قائمنا، قائم اهل بیت، قائم آل محمد. و این استفاده به ما نکتۀ دوم را هم میرساند. اگر شما لفظ قائم را زیاد تکرار کردید، انتظار قائم شما را به قیام وادار میکند و در تو روحیۀ جهاد و مبارزه را تقویت خواهد کرد. خیلی خوب است که ما این لقب را در جامعه ترویج کنیم و بسیار مناسب است.
یک نکتۀ مهم دیگری در بابِ جهاد خدمت شما بزرگواران عرض کنم و اینکه منتظرانِ حضرت، انسانهای مبارز و مجاهدی هستند و آن هم اینکه امکان دارد که برخی از شما بپرسید که آیا ترویج چنین مفهومی از انتظار باعث خشونت نمیشود؟ سؤال، سؤال خوبی است. ببینید ما یک نکته را نباید فراموش کنیم و آن نکته، نکتۀ قرآنی است که به ما تولّی و تبرّی را یاد میدهد: «مُحَمَّدٌ رَسولُ الله اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم». یک انسانِ واقعی هم محبت دارد، هم غضب دارد؛ اگر از انسان محبتش را بگیرند یا غضبش را بگیرند، یک انسان ناقص است، این که انسان نیست. اما مهم این است که ما این محبت و این غضب را چطور مدیریت کنیم. منتظرانِ حضرت که به دنبالِ زمینهسازی برای ظهور هستند، اینها انسانهای به شدّت مهربانند؛ اما با کسانی که دوستانِ حضرت هستند، کسانی که امام زمانشان را دوست دارند. ولو اینکه گناه میکنند ولی میگویند: ما مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دوست داریم. ولو اینکه گناه میکنند ولی در مجلس جدِّ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، حضرت سیّدالشّهدا (علیه السلام) شرکت میکنند. معیار را نباید در گناه دید، معیار را باید در این ولایتپذیری دید. ما میگوییم: هر کس که به دنبالِ دوستی و رضایت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ بالاتر، در هر جای دنیا، هر کسی که به دنبالِ استقرارِ عدالت و ظهور حقیقت است، اینها هم در جبهۀ منتظران قرار میگیرند. در جبهۀ منتظران ما، «رُحَماءُ بَینَهم» هستیم. اشتباه نکنیم. ما در بین خودمان «رُحَماءُ بَینَهم» هستیم. اما در مقابل دشمنان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که نمیشود رحیم بود، «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار»، باید محکم باشیم تا اجازۀ سوء استفاده ندهیم. این اخلاقِ خدایی است. مگر خدای متعال در قرآن کریم گاهی اوقات خودش را وصف به «ذو اِنتِقامٍ» میکند؛ یعنی صاحب انتقام، از چه کسی انتقام میگیرد؟ از دشمنان دین، از کسانی که مانع ِ بشریت هستند. نباید ما این بحث را اشتباه بگیریم و به خاطر اینکه خدای ناکرده به دنبالِ خشونت نباشیم، بحث جهاد را مطرح نکنیم. اصلاً لازمۀ یک منتظرِ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این است که در جهادِ اکبرِ خودش، در مقابلِ دوستانی که با او سلیقۀ یکسانی ندارند، یا خدای ناکرده خطا و گناهی دارند، خودش را کنترل کند و با مهربانی با آنها برخورد کند؛ این خودش جهاد است. ولی در مقابلِ دشمنان باید محکم ایستاد. اگر محکم نباشیم، راه نفوذ در جبهۀ منتظران باز خواهد شد. پس ما نباید جهاد را مساوی با مطلقِ خشونت در نظر بگیریم. یک مجاهد، انسانِ مهربان با همۀ حقطلبان و عدالتخواهان امام زمان دوستان، و محکم در مقابلِ دشمنان، حضرت و دین خواهد بود.
برای دانلود قسمت هفتم PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
سبک زندگی منتظرانه
قسمت هشتم
موضوع: شبیه شدن بر انبیاء و اولیاء
پخش انلاین
مدت زمان: 04:40 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
چکیده
سبک زندگی منتظرانه ،مجموعه رفتارهایی ست برای کسی که منتظر حاکمیت حکومت خداست و آمیخته با مبارزه است مهمترین ویژگی سبک زندگی منتظرانه این است که برگرفته از سبک زندگی انبیاء و اولیاء شهدا، علمای مجاهد و فرشتگان الهی است چرا که زندگی شان امیخته با انتظار،مبارزه و جهاد بودو الگو گرفتن از این سبک زندگی، به مفهوم شبیه شدن به این بزرگان است.
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت هشتم
امروز میخواهم کمی در مورد منزلت سبکِ زندگیِ منتظرانه با هم گفتوگو کنیم، تا ببینید ، چقدر این سبک، زیبا و لذتبخش و جذاب است. عرض کردم سبک زندگی منتظران، به سبکی از زندگی گفته میشود که بر محور انتظار امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) میچرخد؛ اگر اینطور است، ما یکبار دیگر باید روایات انتظار را مرور کنیم، تا سبک زندگی که بر محور انتظار میگردد، عظمت و جذابیت خودش را نشان دهد تا حرف بنده اثبات شود که الآن الگوی تمام عیار سبکِ زندگی اسلامی در عصر غیبت، سبکِ زندگی منتظرانه است؛ چرا؟ برای اینکه در سبکِ زندگیِ اسلامی که در امت اسلام، الآن صحبتش هست، شما 72، 73 فرقه دارید. شما از کدام سبکِ زندگیِ اسلامی صحبت میکنید؟ داعش هم برای شما سبکِ زندگیِ اسلامی میگوید. شما از سبکِ زندگیِ اسلامی صحبت میکنید که با قرائت اهلبیت باشد و بر محور امام باشد و آن امامی که حَی و زنده است و الآن در عصر غیبت است و شما باید منتظرش باشید؛ این سبکِ زندگیِ اسلامیِ ناب و آرمانی، سبکِ زندگیِ منتظرانه است.
یکی از ویژگیها و منزلتهای این نوع سبکِ زندگی، این است که محبوبترین سبکِ زندگی نزد خدا است. مگر روایت امیرالمؤمنین را شما برادر و خواهرم نخواندید و نشنیدید که فرمود: «اِنَّ اَحَبَّ الاَعمالِ اِلَی الله عَزِّوَجَل اِنتِظارُ الفَرَج»؛ محبوبترین اعمال پیش خدا این است که شما منتظرِ فرج باشید؛ البته این فرج، در صحنه های مختلف زندگی است و نمونۀ کاملش فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. محبوبترین، تعبیر محبوبترین از انتظار میشود؛ یعنی چه؟ یعنی اگر شما میخواهید یک نظام رفتاری، یک الگوی رفتاری که خدا دوست دارد، این را بدانید که چیست؛ به شما معیار دادند، فرمودند سبکِ زندگی بر محور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
البته ما اینجا یک مشکلی در جامعۀ دینی داریم و بنده از آن تعبیر به بحرانِ مفاهیم دینی میکنم و آن هم این است که کلید واژه های دین برای متدینین گاهی واضح و عمیق نیست و وقتی تَکرار میشود یا به قول غلط تِکرار میشود، این یک حجابی میشود که دیگر شخص به دنبالِ اینکه مطالعۀ عمیق کند، نیست. مثل مقولۀ ایمان، چون ایمان زیاد تَکرار شده، نماز زیاد تَکرار شده دیگر اگر به کتابفروشی هم بروید کتابی دربارۀ نماز برنمیدارید، میگویید: نماز است دیگر. در حالیکه امکان دارد ما واقعاً عمیق نشدیم. در موضوعِ محبوبیتِ خدا هم همینطور است. ما وقتی میگوییم سبکِ زندگیِ منتظرانه محبوبترین سبکِ زندگی است، انگار خیلی برایمان انگیزهسازی نمیشود؛ میدانید چرا؟ برای اینکه پدرمان یا مادرمان به ما گفتهاند که من تو را خیلی دوست دارم. منی که بچه محصلم. میگوییم خُب بابا، مامان اگر مرا خیلی دوست دارید، آن وسیلهای که من دوست دارم، مثلاً دوچرخه برایم بخرید؟ مادر میگوید: من دوستت دارم ولی پول ندارم، بگذار پدرت بیاید. پدر که میآید، میگویی: بابا میتوانی؟ بابا میگوید: نه فعلاً نمیتوانم. محبتهای ما نسیه است و اینقدر این تَکرار شده برای ما، وقتی ما میگوییم خدا شما را دوست دارد، محبوبترین شخص هستی اگر سبکِ زندگیت منتظرانه باشد، شما میگویید: خب فعلاً که نسیه است. در حالیکه محبوبیت خدا اینطور نیست. خدا کسی را دوست داشته باشد، یعنی همین الآن شمارۀ حساب بده، همین الآن نقدی برایت واریز میکنم، همین الآن. امتحان کنید، اگر امتحان کنید ضرر نمیکنید. کسی با خدا معامله کند، بله پاداش بزرگش را برای قیامت قرار میدهد، اما بخشی از مزدهایش را همینجا نقدی به حسابش واریز میکند. نترسیم، شجاع باشیم، اهلِ جهاد باشیم. وارد بشویم، با خدا معامله کن ببین زندگیت تغییر میکند یا نه.
برای دانلود قسمت هفتم PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
قسمت نهم
موضوع: منزلت سبک رندگی منتظرانه
پخش انلاین
مدت زمان: 05:00 دقیقه
سخنران: استاد مولایی
برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
چکیده
الگوی تمام عیار سبک زندگی اسلامی در عصر غیبت
سبک زندگی منتظرانه است که با قرائت اهل بیت و بر محور امام زمان(عج) هست و محبوب ترین سبک زندگی در نزد خداوند می باشد.
أَحَبَ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَجِ
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت نهم
برای دانلود قسمت هفتم PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
ما در فضیلت سبکِ زندگیِ منتظرانه بودیم و یک نکتۀ مهم را در جلسۀ گذشته خدمت شما بزرگواران عرض کردیم. یکی دیگر از ویژگیهایی که اشتیاق ما رو به سبکِ زندگیِ منتظرانه شدید خواهد کرد، این است که ما بدانیم این سبک زندگی سبکِ انبیا و اولیای گرامی است؛ یعنی چه؟ یعنی اگر سبکِ زندگی شما منتظرانه باشد، تو خودت را شبیه انبیا و اوصیای کلِ تاریخ میکنی. چرا اینطور است؟ مگر در سبکِ زندگیِ منتظرانه چه ویژگی نهفته است؟ ببینید سبکِ زندگیِ منتظرانه، مجموعه رفتارهایی است برای کسی که منتظر حاکمیت حکومت خدا است. از شما میپرسم: آیا پیغمبران برای غیر از این آمدهاند؟ همۀ آنها آمدهاند برای لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَ لَو کَرِهَ المُشرِکین. و همه وعده دادند، همه بخشی از مطلب را رفتند و به پیغمبر بعدی و همه آنها به پیغمبر خاتم بشارت دادند و پیغمبر خاتم به امام خاتم بشارت دادهاند. که این وعده محقق خواهد شد.
شما زندگی انبیا را که در قرآن میبینید پر از جهاد و پر از مبارزه میبینید. آن انتظاری که مقارن با جهاد با شما مطرح کردم، شما در زندگی انبیا و اولیا و اوصیا میبینید. نزدیکتر بیاییم، در زندگیِ شهدا این را میبینید. شما در زندگیِ علمای مجاهد این را میبینید. و این جز برای این است که اینها برای حاکمیت حکومت خدا و دین او و برنامهای که تنها برنامۀ سعادت بشر است، حرکت کردند، تلاش کردند و شهید شدند. چقدر زیبا این جملۀ شهید آوینی، آنهایی که به هنر علاقه دارید، این را با خط زیبا تابلو کنید و در محل کارتان نصب کنید. شهید آوینی فرمود: «امام به ما آموخت، انتظار در مبارزه است».
آنهایی که از انتظار معنای جهادی برداشت کردند و خودشان اهلِ جهاد و مبارزه در جنبه های مختلفِ جهاد اکبر (مبارزه با نفس)، جهاد کبیر (مبارزه فکری و فرهنگی)، و جهاد اصغر کردند، چقدر الگو شدند، چقدر زیبا شدند، چقدر ماندند. همه میمیرند و میروند و علمای مبارز و شهدای ما میمانند؛ تا تاریخ، تاریخ است اینها خواهند ماند. زندگیِ کسانی که منتظرانه باشد، به رنگ و لعابِ انبیا و اولیا خواهد آمد.
بگذارید یک نکتۀ دیگر هم خدمتتان عرض کنم، سبک زنگیِ منتظرانه، شبیه شدن به زندگیِ فرشته هاست؛ میدانید چرا؟ زمانی که سیدالشهدا (علیه السلام) در روز عاشورا به لحظه های شهادت نزدیک میشد، فرشته ها گریه کردند و گفتند: خدایا حبیب تو شهید میشود و اینها به آسمانِ دنیا آمدند تا حسین (علیه السلام) را یاری کنند، اما سیدالشّهدا (علیه السلام) شهید شده بود. روایت داریم که ائمه معصومین (علیه مالسلام) فرمودند: «اینها الآن در زمینند و کنار قبر حسین و منتظرِ منتقم خون حسین هستند». ببینید اینها هم منتظرند. اگر شما هم منتظر باشید، هر کس رفتار شما را دید، رفتار فرشتهگونه را در شما خواهد دید و از همنشینی با شما لذت خواهد برد. مثل فرشته ها باشید.
قسمت دهم
موضوع: امام زمانی زندگی کن
پخش انلاین
مدت زمان: 04:06 دقیقه
برای دانلود قسمت 10 با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
چکیده
امام زمانی زندگی کن
امام زمان(عج) منتظر است، در جهاد است، تربیت نفوس می کد از دین حمایت می کند و مدیریت پنهانی دارد.
در زیارت تعبیر(تلاشگر مبارز) در مورد آن حضرت بیان شده است.
بنابراین زندگی منتظرانه یعنی به رنگ امام زمان شدن.
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت دهم
برای دانلود قسمت 10 PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
میخواهم به کسانی که دوست دارند سبک زندگی شان منتظرانه باشد، یک مژده بدهم؛ آن هم این است که اگر سبک زندگی من و شما منتظرانه باشد، زندگیمان به رنگ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود. الآن میدانید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چطور زندگی میکند؟ مگر ما در ادعیه و زیارات نداریم که خود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم منتظر است! پس زندگی که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الآن انجام میدهد، زندگیاش منتظرانه است. تو وقتی مجموعۀ رفتارهایت را با انتظار گره زدی، محور، محورِ انتظار شد، چقدر تو شبیه امامِ زمانت میشوی! اصلاً تو را که میبینند، به یاد مهدیِ فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میافتند. بعد آیا اگر اینطور شود، دیگر مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تو را به خیمۀ خودش راه نمیدهد؟ تو که خیلی شبیهش هستی!
اما این نکته را هم فراموش نکن؛ انتظار را به جهاد گره زدهاند. مهدیِ فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الآن هم در جهاد است و مدیریت او به صورت پنهانی الآن هم هست. در برخی زیارات تعبیری که دربارۀ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است این است: الجَحجاح المُجاهِد؛ تلاشگر مبارز.
برخی فکر میکنند، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشغول عبادت است و مثلاً قرآن میخواند تا وقتش برسد، نه! امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الآن هم در حال مبارزه است؛ به صورت مخفی نیروسازی میکند. اگر بنده تأکید دارم به اینکه انتظار یعنی جهاد، چون کسی که تو منتظرش هستی، الآن هم در حال جهاد است.
چقدر برای تربیت نفوس زحمت میکشد!
چه تلاشگریهای پنهانی دارد!
چقدر از دین حمایت میکند!
من اینجا میخواهم یک نکته به خواهران گرامی عرض کنم: برخی از خواهران گرامی، فکر میکنند که اگر مثلاً به بحث تربیت فرزند بپردازند، کسی اینها را نمیشناسد؛ خُب نشناسد؛ تو شبیه امام زمانت شدی؛ مخفی تربیت میکنی. عکس تو را روی جلد مجلات نمیزنند، نزنند؛ تو داری برای امام زمانت نیرو تربیت میکنی. تو شبیه خدا میشوی؛ اخلاقت خدایی میشود. کسی خدا را نمیبیند، اما همه کاره خداست. یک زن منتظر در خانۀ خودش میتواند اخلاقش خدایی باشد، امام زمانی باشد؛ میتواند تربیت کند و کادر حضرت را تکمیل کند، اما شناخته هم نشود؛ بگذار نشود؛ مگر معروفان و مشهوران دنیا آدمهای خوبی هستند؟ نه! الآن رسانه ها در سیطرۀ آدم بدهاست؛ در سیطرۀ طاغوت است. هر کس را بخواهد، بزرگ میکند و هر کس را نخواهد، نشان نمیدهد. تو چرا ناراحت هستی؟ امام زمانی زندگی کن تا به خیمۀ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) راهت بدهند!
قسمت یازدهم
موضوع: رسیدن به مقامات عالی
پخش انلاین
مدت زمان: 05:21 دقیقه
برای دانلود قسمت 11 با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
چکیده
امام صادق(ع) فرمودند مَنِ انْتَظَرَ أَمْرَنَا وَ صَبَرَ عَلَی مَا یرَی مِنَ الْأَذَی وَ الْخَوْفِ
کسی که منتظر امر ما باشد و صبر کند و استقامت بورزد “هو غدا زمرتنا” او در قیامت در زمره ی ما و با ما محشور می شود.
همچنین خداوند در قران بیان می فرمایند : یک منتظر مجاهد به درجات عالی خواهد رسید
متن کامل سخنرانی سبک زندگی مهدوی قسمت یازدهم
برای دانلود قسمت 11 PDF با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.
ما در بحث جایگاه بیبدیلِ سبکِ زندگیِ منتظرانه، نکات مهمی را از آیات و روایات، برای شما بزرگواران و دوستانِ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عرض کردیم. نکتهای که در این جلسه میخواهم خدمت شما عرض کنم، یک مقدمه لازم دارد. ببینید، ما انسانها وقتی بخواهند قیمت برای ما بگذارند، امیرالمؤمنین فرمود: «ببینید که چه هدفی را دنبال میکند؛ اگر هدف او هدف کوچکی است، او همانقدر کوچک است و اگر هدف او هدفی عالی است، او شخصیتی عالی است.»
شما وقتی زندگیِ پیغمبران، علمای بزرگ، شهدای گرانقدر را میبینید، درجات اینها را وقتی نگاه میکنید، دقیقاً به خاطر این است که هدفهای بلندی داشتند؛ از هدفهای شخصیِ فردیِ منفعت طلبانۀ زودگذر گذشتند و به جز به اندازۀ ضرورت به اینها نپرداختند چون میخواستند قله فتح کنند.
یکی از ویژگیهای ممتاز سبک زندگی منتظرانه میدانید چیست؟ شما را به مقام عالی میرساند؛ به رتبهای که حتی تخیل هم نمیکردید. میخواهید مثال برای شما عرض کنم: امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «مَن اِنتَظَرَ اَمرَنا وَ صَبَرَ عَلی ما یَری مِنَ الاَذی وَ الخَوف؛ کسی که منتظر امر ما باشد، امر حکومت ما، امر ولایت ما، و بر اذیت و ترسی که در این دوران حاکم است صبر کند، استقامت بورزد، به قول امروز کم نیاورد، عبارت عجیبی است، فرمود: هُوَ غَداً فی زُمرَتِنا؛ او در روز قیامت در زمرۀ ما و با ما محشور میشود.» خیلی عجیب است این عبارت.
آن روایتِ گرانسنگِ امام سجاد (علیه السلام) که در وصف منتظران آمده حتماً شنیدید، فرمود: « مردمان زمان غیبت امام زمان، اگر قائلین به امامت و اینکه امام زمانشان را قبول داشته باشند؛ وَالمُنتَظِرینَ لِظُهورِه؛ منتظر امام زمان باشند، اَفضَلُ مِن کُلِّ زَمانٍ؛ برترین انسانهای کل تاریخ بشریتند.» البته این نکته را نباید شما بزرگواران فراموش کنید، وقتی ما از انتظار صحبت میکنیم، فقط از حالت درونی و شور و اشتیاق به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هرگز صحبت نمیکنیم؛ ما از کسانی صحبت میکنیم که این حالت درونیِ شوق به یک ارزش و بعد به یک گرایش و بعد به رفتارهای جهادی در صحنۀ جهاد اکبر (مبارزه با نفس)، جهاد کبیر (جهاد فکری فرهنگی) و جهاد اصغر به ظهور رسیده. اگر اینطور باشد، وقتی به محضر قرآن شما میروید، میفرماید: «وَ فَضَّلَ الله المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ فَضلاً عَظیما (اَجراً عَظیما).» و عبارتهایی چنین. ببینید قرآن را چقدر زیبا میفرماید: «مؤمنین دو قسمت هستند: برخی مؤمنین قاعدند و برخی مؤمنین مجاهد هستند.» منتظر امام زمان، مؤمن مجاهد حتی در عصر غیبت امام زمان است و به همین دلیل به درجات عالی خواهد رسید.
۶ نظرات