تفسیر دعای عصر غیبت

شرح و تفسیر دعای عصر غیبت قسمت سی و دوم

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

شرح و تفسیر دعای عصر غیبت

قسمت سی و دوم

فراز بعدی این دعا می گوید؛  «اَللّٰهُمَّ اِنّٖی اَسْئَلُكَ اَنْ تُرِیَنٖی وَلِیَّ اَمْرِكَ ظٰاهِراً نٰافِذَ الْأَمْرِ، مَعَ عِلْمٖی بِاَنَّ لَكَ السُّلْطٰانَ،وَالْقُدْرَةَ وَالْبُرْهٰانَ…»

خدایا از تو می خواهم ولی امرت را (یعنی همان امام زمانت را) آشکارا و نافذ الامر به من بنمایانی! (آشکارا و نافذالامر یعنی کلام حضرت، حضرت زمانی بیاید که کلامش آشکار باشد و امرش هم نافذ باشد و اگر دستوری به کسی می دهد، آن دستور واجبه الطاعة باشد)

می گوید; خدایا با اینکه می دانم تو قدرت و همه چیز.. را داری، این خواهش من را نسبت به من و همه ی اهل ایمان انجام بده (یعنی همین دیدن حضرت را) تا ولی امرت را ببینم کسی که گفتارش آشکار است، دلالتش روشن است!

و ادامه می دهد….تا جایی که می گوید; ما را از آنهایی قرار بده که چشمانش به دیدارش روشن می شود! (قُرَّةَ عَینِ در بحث عربی اش آمده است) و ما را خدمت گزارش بگمار و بر آیین و گروهش محشور گردان!

متن عربی این قسمت از دعا:

«وَاجْعَلْنٰا مِمَّنْ تَقِرُّ عَیْنُهُ بِرُؤْیَتِه..ِ» او را مایه ی روشنی چشم ما قرار بده!
«وَ اَقِمْنٰا بِخِدْمَتِه..» و ما را بر خدمت گزاری امام زمان(عج) ثابت قدم بگذار
«وَتَوَفَّنٰا عَلیٰ مِلَّتِهِ..» و عمر ما را هم در این راه بگیر!
«وَاحْشُرْنٰا فٖی زُمْرَتِهِ..» و بعد از مرگ هم در زمره ی این ها، ما محشور بشویم!

نکته ی مهم:  مراد از این رویتی که اینجا گفت، یقینا زمان غیبت نیست، چون زمان ظهور است! (در زمان ظهور منظور است) در حقیقت این دعا که می کند یک دعایی برای ظهور است. چرا..؟؟

به چند دلیل..
1-اولا می گوید; «نٰافِذَ الْأَمْرِ» یعنی آن زمانی که دستور امام زمان (عج) نافذ می شود و همه دستور حضرت را انجام می دهند چه زمانی است؟ پس از ظهور!  و پس از اینکه حکومت امام زمان (عج) شکل گرفت (چون الان خیلی از ماها، دستورات حضرت را می دانیم ولی عمل نمی کنیم) پس آن زمانی که دستورات حضرت انجام می شود که، حکومت اسلامی حضرت شکل گرفته باشد!

2-دوما، این رویت «بٖی وَ بِجَمٖیعِ الْمُؤْمِنٖینَ..» هم برای من و هم برای جمیع مومنین باشد!
اگر خواسته ی ملاقات و دعای برای ملاقات، فقط در زمان غیبت بودکه برای″جمیع مؤمنینش
معنی نمی داد! وقتی می گوید خدایا هم برای من و هم برای همه ی مومنین، پس اینجا دارد این را می رساند که دعا در بحث زمان ظهور حضرت هست!

«وَثَبِّتْ قَوٰاعِدَهُ..» یعنی قواعد و ارکان حکومت حضرت را خدایا پایدار قرار بده! (که این هم مثل بحث زمان غیبت است)

نکته ای که می خواهیم توضیح بدهیم ″بحث دلبستگی های منتظرانه ای″ است که خدمت حضرت، انسان عرض می کند!! که می گوید; خدایا ما را از کسانی قرار بده که چشمشان به دیدار حضرت روشن شد (کتاب تفسیر دعا در عصر غیبت توضیحاتی می دهد) می گوید; چشم انسان ممکن است به یک انسانی که دوستش دارد یا کالایی که دوستش دارد، یا کسب شهرت، روشن بشود!  اما ، مرتبه دارد آن انسانی که منتظر یک نفر است و آن نفر را پس از مدتی می بیند، یقینا روشنی چشمش به مراتب بالاتر است، نسبت به آن کسی که خواسته ی دنیایی دارد و چیزهای دیگر را از خدای متعال طلب می کند!

ادامه دارد …

استاد احسان عبادی

نوشته‌های مرتبط

تفسیر دعای عصر غیبت قسمت پنجاه و دوم

Entezar

شرح و تفسیر دعای عصر غیبت قسمت پنجم

Entezar

تفسیر دعای عصر غیبت قسمت سی و نهم

Montazer
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد