سخنرانی

سخنرانی استاد رائفی پور درباره ترک گناه

سخنرانی استاد رائفی پور در ترک گناه

سخنرانی استاد رائفی پور درباره ترک گناه به همراه توضیحات..

مقابله با گناه (ترک گناه):

ارزش هر کس به اندازه تقوای اوست و می دانیم که تقوی را مراتب متعدد و مختلفی است؛ نخستین مرتبه آن ترک گناهان و انجام واجبات، مرتبه دوم تهذیب نفس و آراسته شدن به ملکات فاضله و در مرتبه سوم از غیر خدا بریدن و یکباره به او پیوستن است.

پخش انلاین

برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.

محبت علی(ع) نه تنها آثار گناهان گذشته را از بین می برد، همچون سدّی محکم و استوار، از مرتکب شدن به گناهان بعدی مانع می شود. با محبت به اهل بیت(ع) می توان خود را از انجام گناه بیمه کرد.

tarke gonah 1 - سخنرانی استاد رائفی پور درباره ترک گناه

خلاصه ای از راه های مقابله با گناه

برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
بهترین سخنرانی استاد رائفی پور

راه های حمله ی شیطان:

-از جلو حمله کردن: یعنی القای امنیه(اهداف آرزو) باطل و آینده را تباه کردن است؛ در این صورت فرد، ره‎توشه‎ای برای معاد خود، نخواهد داشت.

-از پشت سر حمله کردن: یعنی ایجاد شک و شبهه در مبدا و هدف خلقت و همچینین، جلوگیری از انفاق اموال در راه خداوند.

-سمت چپی و راستی:

سمت چپی ها یعنی اعمال بد و گناه. یعنی وادار ساختن انسان به انجام گناه.

سمت راستی ها یعنی اعمال خوب و ثواب؛ مثلا فرد صدقه می دهد و این صدقه را با منت گزاردن اثر آن را خراب کرده و حتی مرتکب گناه نیز می‎گردد.(اخلاص راه حل)

-وعده وقوع نتیجه شر را به او بدهد:مثلا اگر بخواهیم صدقه بدهیم وعده فقر می دهد.

tarke gonah 3 - سخنرانی استاد رائفی پور درباره ترک گناه

-تزیین وآراستن امور:عموما این زرق و برق بیش از اندازه کار شیطان است.

– استزلال: یعنی ایجاد تزلزل در او در هنگام انجام اعمال نیک.

– تسویف: یعنی وقتی انسان قصد انجام کار خیری را داشته باشد، شیطان این‎گونه به او القاء می‎کند که هنوز فرصت هست و می‎تواند آن را در زمان دیگری انجام دهد( فردا فردا)

-ایجاد نسیان و غفلت: یعنی فرد قصد انجام کار خیر دارد اما شیطان آن را از یاد او برده و او را دچار نسیان می‎کند.

-امر کردن: فرد به عبدی برای شیطان بدل شده و مورد امر و نهی او قرار گیرد.

-استفزاز و اجلاب: یعنی شیطان از یک سو با وعده‎های فریبنده آن‎ها را از مسیر خیر به سمت شر سوق میدهد و از سوی دیگر با بستن مسیر بازگشت ، راه بازگشت او را با مشکل رو به رو می‎سازد.

-همز: یعنی، گناهانی که انسان از طریق زبان مرتکب شده است.

– نزغ: در عربی راهکار راندن حیوان با چوب را نزغ می گویند. انسان ممکن است به مرحله‎ای برسد که به مرکبی برای شیطان بدل شده و شیطان او را نزغ ‎کند.

-استحواذ: یعنی ممکن است انسان برای شیطان به چهار پایی مبدل شود که نه تنها بر او سوار می‎شود بلکه با او کشتی نیز گرفته و سرگرم است.

-استهواء: حمله عقاب به موش از پشت سر به طوری که به علت میزان سرعت متوجه نمی شود را استهواء می‎گویند. فرد متوجه حمله نمی شود.

-اضلال: در این مرحله فرد نه تنها فرد به طور کامل از مسیر مستقیم خارج شده‎است بلکه به عنوان یکی از یاران شیطان در جبهه او علیه جبهه الهی در حال جنگ است.

-ناامیدی از رحمت خدا: بزرگ‎ترین گناه می‎باشد. وقتی انسانی که در گناه غرق شده است، قصد بازگشت به سمت خدای متعال را می‎کند، شیطان ، با القای ناامیدی از رحمت خداوند به علت بار سنگین گناهان مانع از بازگشت او می‎گردد.

برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
دانلود سخنرانی استاد رائفی پور چگونه گناه نکنیم

tarke gonah 4 - سخنرانی استاد رائفی پور درباره ترک گناه

شناخت انواع گناه:

-گناهان شیرین و غیر شیرین:

گناهان شیرین: گناهانی هستند که انسان برای دستیابی به یک لذت حرام مرتکب می‎شود. این لذت‎ها ریشه در ذات و غریضه انسانی دارند و خداوند برای پاسخ به آنها مسیرهای حلال را فراهم آورده است. اما برخی سعی در پاسخ به این غرایض و کسب این لذت ها از راه های حرام دارند. مانند گناه زنا، روزه خواری و … .

گناه غیر شیرین: گناهانی هستند که انجام آن هیچ گونه لذتی برای انسان به همراه ندارد اما نفس اماره، فرد را به انجام آن سوق می‎دهد.

گناه کبیره:

گناه کبیره اثرش مسخ شدن روح انسان است یعنی روح انسان فطرت پاک خود را به کلی از دست می‌دهد و میل انسان به کار‌های نیک و خدایی کاهش پیدا می کند و در عوض میل به گناهان دیگر افزایش می‌یابد.

مانند سِحر، یاس از رحمت الهی، دروغ، اسراف، زنا و… .

استمرار در ارتکاب گناهانی مثل حـسـودی كــردن بر دیگران، فـحـش گـفتن و زبان درازی كردن و … .گناه کبیره خواهد شد؛ بنابراین دوری از آنها لازم است.

حق الله ، حق النفس، حق الناس

حق الله: واجباتی که مربوط به ارتباط فرد با خداوند است، حق الله است؛ مانند نماز ، روزه، حج و سایر عبادات… .

حق النفس: حقی که وجود ما اعم از مادی و معنوی بر گردن ما دارد.

حق الناس: حقی که از مردم بر عهده فرد است و باید در صورت عدم رعایت آن، علاوه بر توبه الهی رضایت صاحب حق را جلب کند. کسی که در مسیر خیر مانع قرار دهد، دچار حق الناس گسترده‎ای می‎شود.

و نکته قابل تامل : اگر گناه ما باعث تاخیر در امر ظهور حضرت بقیه الله الاعظم گردد، منتظران  آن حضرت در روز حساب با ما برخورد کرده و حق خود را از ما می خواهند.

عالم محضر خداست پس در محضر خدا معصیت نکنیم.

خدا در قرآن می فرماید: «الم یعلم بان الله یری» یعنی آیا نمی‎دانند خدا می‎بیند.

کنترل ورودی گناه:

یکی از راه‎های اصلی جلوگیری از ارتکاب گناه، کنترل ورودی‎های بدن می‎باشد.این ورودی ها هم مواد غذایی و خوراکی‎ها را شامل می‎شود و هم مطالب و محسوساتی که از طریق حواس پنج گانه خود دریافت می‎نماییم.

خوردن مال حرام، ارتکاب به گناه را آسان‎تر خواهد کرد.

امام حسین(ع)، اصلی‎ترین علت دشمنی سپاه عمر بن سعد با خود و نپذیرفتن صحبت ایشان را، خوردن مال حرام می داند.

چشم و گوش:

نه تنها باید از ورود نگاه حرام جلوگیری نماییم بلکه باید گوش را از حرام حفظ نماییم.

برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
دانلود سخنرانی کوروش رائفی پور

توجه به فضیلت ها:

حضرت محمد(ص) فرمود:

«ای علی! سرور و سید اعمال سه خصلت است: رفتار منصفانه با مردم؛ رعایت مواسات با برادران ایمانی و یاد خداوند در همه حال.» (اصول کافی، ج 5، ص 361)

1- انصاف:دستیابی به انصاف، زمینه کسب مراتب معنوی را فراهم می‎آورد.

2-نماز اول وقت و احترام به پدر و مادر

با توجه به اینکه کدام یک از این ویژگی‎های اخلاقی در ما وجود دارد، برای ترک گناه باید همان فضیلت اخلاقی را تکیه‎گاه قرار داده و برای کسب سایر فضایل، تلاش کرده و به درگاه خدا تضرع نماییم.

اگر مرتبه ای از اخلاق و معرفت را کسب کردیم، آن را به حضرت زهرا به امانت بگذاریم تا شیطان نتواند آن را از ما بگیرد.

tarke gonah 5 - سخنرانی استاد رائفی پور درباره ترک گناه

راه های ترک گناه:

ترک یک گناه باعث آسان ‎تر شدن ترک گناه بعدی می شود؛ زیرا وجدان بیدارتر شده و از درون به ما کمک می‎کند.

ایجاد حس نفرت نسبت به گناه:حس نفرت نسبت گناه را در خود تقویت کنیم و به آن توجه داشته باشیم که لذت آن گذراست و لذت اصلی در گناه نکردن است.

ترک فکر گناه:فکر گناه،گناه می آورد خدا فکر گناه را گناه نمی‎نویسد اما فکر ثواب را ثواب می‎نویسد. بسیاری از گناهان که راحت انجام می‎شود به این دلیل است که بارها شرایط انجام آن در فکر فراهم شده‎است تا فکر گناه به سمت ما آمد، به خدا پناه ببریم استغفار بگوییم و اگر از آن رها نشدیم دو رکعت نماز بخوانیم و به یکی از معصومین و اولیاءالله تقدیم نماییم.

توجه به بصیرت یافتن پس از ترک گناه

مدیریت زمان و برنامه ریزی داشتن: فردی که بی‎کار بوده و برنامه‎ریزی مناسبی برای وقت و زمان خود ندارد، در اثر این بی‎کاری به دنبال امور باطلی که منجر به گناه می‎شود می‎رود.

تفکر در آیات و آفرینش: آنان كه همواره خدا را ایستاده و نشسته و در حال خوابیدن یاد می‌كنند، و پیوسته در آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند، [و از عمق قلب همراه با زبان می‌گویند:] ای پروردگار ما! این [جهان با عظمت‌] را بیهوده نیافریدی، تو از هر عیب و نقصی منزّه و پاكی؛ پس ما را از عذاب آتش نگاهدار. (آل عمران – 191)

مداومت در وضو

روزه گرفتن: روزه گرفتن آثار مهم مادی و معنوی در انسان داشته و زمینه تربیت نفس را فرام می‎آورد.

یاد مرگ: یکی از مواردی که اثر بسیار زیادی در ترک گناه دارد، یاد مرگ است.

تقویت محبت خدا: تفکر و تعمق در نعمت‎های الهی، زمینه شکرگزاری در ما را افزایش می‎دهد.

محل کار شیطان، نفس است. نفس می‎تواند سرکش شود از این رو نیاز است، نفس مورد تربیت عقل قرار گیرد تا شیطان اجازه سیطره بر آن را نیابد.

از این رو باید نفس را تابع عقل کنیم و یا به تعبیری عقل بر نفس حاکم باشد و این مرکب را، رام نماید.

فلسفه مکاتب شیطان پرستی نیز چنین است هرچه دلت خواست همان را انجام بده بدون توجه به هیچ چارچوب و قانونی.

شرطی ساختن نفس: روش دیگری که می‎تواند نفس ما را از ارتکاب به گناه بازدارد، شرطی ساختن نفس است،راه اصلی شرطی ساختن نفس، استفاده از عقل، است؛ یعنی عقل می‎تواند با اتخاذ راه‎های مناسب، نفس را در مسیر مثبت شرطی کند.

اصل رام کردن نفس: یکی از راه‎های رام کردن نفس، شکستن عادت‎های معمول و بدون حاصل می‎باشد. ممکن است عادت‎های معمول حتی گناه نیز نباشد، و امری مباح باشد اما فرد در مسیر مبارزه با نفس از آن اجتناب می ورزد.

مبارزه با گناه به وسیله ی مستحبات:شرط انجام امر مستحبی سخت مثل روزه در برابر غفلت از انجام واجبات..

فاصله گرفتن از شرایط یا عوامل تحریک کننده

توجه به ایجاد شوق دستیابی به امر باطل توسط شیطان

و وسوسه شیطان اسباب امتحان بندگان است

برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
آیا هرکس اهل بیت را قبول داشته باشد می تواند گناه کند

گناهان کبیره به قلم شهید ایت الله دستغیب:

tarke gonah 6 - سخنرانی استاد رائفی پور درباره ترک گناه

نا امیدی از رحمت خدای تعالی ایمنی از مکر و عقاب خدا دروغ  آدمکشی، کشتن کسی که خدایتعالی کشتن او را تحریم کرده و خونش را محترم دانسته مگر آن که جنبه قصاص و اجرای حدود الهی داشته باشد. عاق پدر و مادر شدن،خوردن مال یتیم به ستم،دروغ بستن به خدا و یا رسول خدا و یا به اوصیاء او، فرار از جنگ،قطع رحم،سحر و جادوگری، زنا،لواط، دزدی، نسبت زنا دادن به زنان پاکدامن،کتمان شهادت،شهادت به ناحق دادن ،شکستن عهد و پیمان و حیف در وصیت (که عبارت است از بیش از ثلث وصیت کردن)،مصرف نوشیدنی‌های الکلی، ربا خوردن سحت (یعنی بهای چیز‌های حرام و مزد کار‌های حرام) ، قمار،خوردن گوشت مردار و خوک و خون و گوشت هر حیوانی که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آن برده باشند، مگر آن که ضرورت خوردن این چند چیز را ایجاب کند، کم فروشی،رفتن و مهاجرت به مکانی که در آن جا انجام وظایف دینی میسر نیست،ظالم را در ظلمش کمک کردن به کمک و پشتیبانی ظالم اعتماد داشتن، حقوق دیگران را بدون هیچ عذری پایمال کردن، قسم دروغ،تکبر،اسراف ،خیانت در امانت،غیبت،سخن چینی، سرگرمی به لهو و لعب، سبک شمردن حج و بی اعتنائی به آن، ترک نماز، ندادن زکات، اصرار بر گناهان کوچک،استمنا

شيطان چه کسانی را نمی تواند فریب دهد ؟

امام صادق میفرماید:«شيطان می‎گويد كه مرا به پنج كس راه چاره ‏اى نيست ولى ديگران در چنگ من هستند:

1-  كسى كه با صدق نيت پناهنده به خدا شود و در همه كارهايش به خدا توكل كند.

کسی در تمام امور کوچک و بزرگ به خدا توکل کند و ان شاءالله می گوید و تمام کارها را با بسم الله آغاز می‎کند.

2- و كسى كه در شبانه روزش فراوان تسبيح خدا را گويد.

(تذکر باطنی و نه بر حسب عادت)

3-  و كسى كه براى برادر مؤمنش آنچه را پسندد كه براى خود مى ‏پسندد.

4-  و كسى كه به هنگام مصيبت  بی تابی نکند.

5-  و كسى كه خشنود باشد به آنچه خداوند براى او قسمت فرموده و ديگر غم روزى خويش نخورد.»

از نهج البلاغه:

برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
ایا برای ظهور امام زمان(عج) باید گناه کنیم

خطبه۱۲- پس از پيروزي بر اصحاب جمل:

(پس از پيروزي در جنگ بصره در سال ۳۶ هجري يكي از ياران امام عليه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و مي‏ديد كه چگونه خدا تو را بر دشمنانت پيروز كرد)

امام (ع) پرسيد: آيا فكر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آري امام (ع) فرمود: پس او هم در اين جنگ با ما بود، بلكه با ما در اين نبرد شريكند آنهايي كه حضور ندارند، ولي با ما هم عقيده و آرمانند، به زودي متولد مي شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت مي گردد.

مطالعه منابع بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمائید.

استاد_رائفی_پور_ترک_گناه

نوشته‌های مرتبط

توصیه های استاد عبادی برای داشتن عیدی مهدوی

Montazer

دانلود سخنرانی رائفی پور

Entezar

دانلود سخنرانی استاد رائفی پور یافتن زمان ظهور

مصطفی میرعابدینی
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد