تفاوت حکومت حضرت سلیمان با امام زمان(عج)
بین این دو حكومت نقاط اشتراك و شباهتهای فراوانی وجود دارد. هردو حكومتی الهی و عدالت محورند كه در رأس آن یك حجت الهی قرار دارد.
اما با توجه به روایات و از نظر تحقق خارجی، از جهاتی تفاوت دارند:
1-گستره حکومت
حکومت حضرت داوود و سلیمان منطقهای بود.
امام باقر (ع) میفرمایند: «حضرت داوود و همین طور حضرت سلیمان بر منطقه شامات تا بلاد اصطخر (از فلسطین و لبنان تا ایران) حاكم بودند».[۱]
در حالی كه حكومت امام زمان (عج) جهانی است و شرق و غرب عالم را دربر می گیرد. امام صادق (ع) می فرماید: «خداوند متعال بهدست او مشرق و مغرب عالم را خواهد گشود».[۲]
این تعبیر بیان کننده این نكته است كه هیچ نقطه ای از زمین باقی نمی ماند مگر اینكه در سیطره و حكومت او قرار می گیرد.
در روایات آمده كه چهار نفر، بر همه زمین حاکم شدند، از جمله حضرت سلیمان و داوود.[۳]
مراد از همه زمین، سرزمین های مسكونی شناخته شده آن زمان است؛
پس قطعاً نقاطی مثل قاره آمریكا،ژاپن و مانند آن رادربر نمی گرفته است. ولی درحكومت حضرت ولی عصر (عج) تمام كره زمین در حیطه حكومت ایشان قرار می گیرد.
منابع
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۴، ص۲، ح۵.
۲. كمالالدین، شیخ صدوق، باب۳۳، ح۳۱،
۳. خصال، شیخ صدوق، ص۲۷۵؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۲، ص۲۶، ح۱۳؛ تفسیر عیاشی، ج۱، ص۱۴۷.
2-دستآورد و نتیجه
طبق وعده قطعیِ قرآن كریم و روایات فراوان، در حكومت جهانی امام مهدی (ع)تمام مظاهر شرک برچیده می شود
و توحید كامل بر سراسر جهان سایه خواهد افكند. تعبیر «… لَا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئًا»[۱]
و بیان امام صادق (ع) كه میفرماید: «در روی زمین هیچ بقعه و مكانی كه غیر خداوند در آن عبادت شود باقی نمیماند،
مگر اینكه خداوند عزّوجلّ در آن عبادت می شود و دین، تماماً از آن خداوند خواهد شد.» تأکید این حقیقت است.
این وعده الهی است و محال است كه وعده الهی تحقق نیابد (اِنَّ اللهَ لا یُخْلِفُ المِیعَادَ)[۲].
اما حاكمیت توحید با این كمیت و كیفیت، در حكومت حضرت داوود و سلیمان به چشم نمی خورد.
خداوند متعال درآیههای ۷۸ و ۷۹ سوره مائده می فرماید:
«كسانی كه از بنیاسرائیل كافر شدند مورد لعن حضرت داوود و عیسی بن مریم قرار گرفتند؛ زیرا نافرمانی و تجاوز میكردند.
آنها از منكری كه دیگران به جای می آوردند، نهی نمی كردند.»
مهمترین ابزار قدرت حضرت سلیمان (ع)، انگشتر او بود و براساس آنچه در روایات متعدد آمده،[۳]
هماكنون آن انگشتر نزد حضرت مهدی (ع) است.امام مهدی( ع) وارث تمام انبیا و اولیاست. عصا و سنگ حضرت موسی (ع)، پیراهن حضرت یوسف (ع)،
پرچم و سلاح رسول گرامی اسلام (ص) همگی نزد اوست.
فرشتگانی كه برای یاری انبیا و اولیا آمده اند، جملگی هنگام ظهور، گرد حضرت جمع خواهند شد. همچنین حضرت عیسی( ع) برای یاری او نازل خواهد شد.
تمام این امور نشان میدهد، آنچه بناست در حكومت حضرت مهدی (ع) تحقق یابد، بینظیر خواهد بود.
از این رو، برای برچیدن تمام ظواهر شرك، همه راه كارهای عملی تدارك دیده شده است.
منابع
۱. آلعمران، آیه۹؛ نور:۵۵.
۲. كمالالدین، شیخ صدوق، باب۳۵، ح۷، الغیبه، نعمانی، ص۲۴۹، باب ما یعرف به.
۳. کماالدین، شیخ صدوق، باب۵۸؛ نوادرالکتاب ح۱۹
3- سیره قضایی
قضاوت امام مهدی (ع) براساس واقع و با علم غیب خواهد بود،[۱]
ولی سیره قضایی حضرت داوود و سلیمان (ع) بر اساس بینه و قسم بود؛ تنها در مدت بسیار كوتاهی حضرت داوود( ع)براساس واقع قضاوت میکرد[۲]
4- امور شگفتانگیز
نكته دیگر، امورشگفت انگیزی است كه در حكومت حضرت مهدی(ع) اتفاق می افتد كه مهم ترین آن رجعت است.
رجعت سابقه بسیار طولانی دارد (از جمله در میان بنی اسرائیل)، اما به آنچه در دوران ظهور صورت می گیرد، از نظر کیفیت و کمیت از زمان آدم( ع) تا آن زمان بی مانند است.
پانزده نفر از قوم موسی( ع) اصحاب كهف، یوشع وصی موسی(ع)، سلمان، ابودجانه انصاری، مقدادو مالك اشت[3]
ازجمله افرادی هستند كه در زمان ظهور آن حضرت به دنیا باز می گردند.
به عبارت دیگر برای یاری آن حضرت، گل چینی از برگزیدگان همه امت ها رجعت می کنند. سردمداران كفر و ضلالت نیز برای مجازات برگردانده می شوند.
این نكات نشان می دهد، حكومت جهانی حضرت مهدی(ع) حكومتی بی نظیر و موعود همه امت هاست.
منابع
۱. البرهان، سید هاشم بحرانی، ج۴، ص۷۰۴،
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی،ج۵۳،ص۹۰،ح۹۵.
۳. بحارالانوار، جلد۵۲ص۳۴۶
هیچ نظری وجود ندارد