متن مهدوی

ناگهانی بودن ظهور + سخنرانی درباره ظهور ناگهانی

ناگهانی بودن ظهور

ناگهانی بودن ظهور

ناگهانی بودن ظهور + سخنرانی درباره ظهور ناگهانی

ظهور امام مهدی(عج) به شكل ناگهانی

براساس تعدادي از روايات، ظهور امام مهدي(عج) به شكل ناگهاني و در زماني كه انتظار آن نمي رود، رخ خواهد داد . روايات مشابهي نيز وجود دارد كه طبق آن ها، امر فرج آل محمد(ص) در يك شب اصلاح خواهد شد . اين روايات هم مانند روايات دليل سوم و به همان بيان بر امكان بدا در علايم حتمي دلالت دارند.
. 1. همان، ص 311 ، باب 18 ، ح 3
. 2. كمال الدين، ص 649 باب 57 ، ح

پخش انلاین

برای دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.

دانلود از بیت ظهور

حدیث امام رضا(ع) :

امام رضا(ع) از پيامبر(ص) نقل كرده اند كه آن حضرت فرمود:

آن را در زمان خودش فقط » ظهور هم چون قيامت است كه خداوند ظاهر مي سازد… جز اين نيست كه به طور ناگهاني «. برايتان رخ خواهد داد

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
برای ظهور امام زمان(عج) باید گناه کنیم

حدیث امام جواد(ع) :

حضرت امام جواد(ع) نيز فرمودند:

… خداوند متعال امر فرج او (امام مهدي(عج)) را در يك شب اصلاح مي كند چنان كه امر موسي كليم الله را در يك شب اصلاح فرمود. نقد و بررسي : در معناي احاديث ياد شده (در دليل سوم و چهارم)

احتمالات ناگهانی بودن ظهور امام زمان(عج)

دو احتمال وجود دارد:

1. هميشه و در همه حال، احتمال ظهور و قيام جهاني امام مهدي(عج) وجود دارد، و پيوسته بايد چشم به راه فرج آل محمد(ص) بود. امر ظهور ممكن است كه در يك شب اصلاح و امضا شده و به صورت ناگهاني اتفاق افتد.

2. انتظار هميشگي ظهور و اصلاح امر حضرت در يك شب و ناگهاني بودن قيام جهاني آن حضرت، كنايه از سرعت شكل گرفتن اين حادثه است . بر اساس اين احتمال، سرعت شكل گرفتن ظهور و تحقق آن در زماني كه انتظار آن نمي رود، به معناي نفي علايم نيست .

. 1. همان ص 373 ، باب 35 ، ح 6
. 2. همان، ص 377 ، باب 36 ، ح 1

بلكه علايم حتمي نيز كه متصل به ظهورند، به سرعت و در زماني كه انتظارش نمي رود، تحقق مي يابند و ظهور، بلافاصله پس از آن، رخ مي دهد. و امثال آن كه در اين روايات آمده « امر » به ديگر بيان، مراد از واژه
(إن الله ليصلح له أمره …) خصوص حادثه ظهور به معناي خاص آن، يعني اعلان حركت جهاني حضرت پس از آمدن به مسجدالحرام و تكيه كردن به كعبه نيست، بلكه منظور فرايند ظهور است كه شامل علايم حتمي متصل به ظهور نيز مي شود. پس بنابر مفهوم روايات، فرايند ظهور شامل حوادث و رخدادهاي متعددي است، مانند: نشانه هاي حتمي متصل به آن، سپس حركت امام مهدي(عج) به سمت مكه، و پس از آن، اعلان جهاني قيام، بيعت با ياران و … . اين فرايند ياد شده، در زماني رخ مي دهد كه « امر » كه از آن در روايات به انتظارش نمي رود و مؤمنان بايد پيوسته در انتظار تحقق اين مجموعه حوادث باشند.

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
شرایط ظهور

نشانه های حتمی ظهور

آن چه اين احتمال را تقويت و بلكه تثبيت مي كند اين نكته است كه ما حتي اگر در بحث بدا در نشانه هاي حتمي بتوانيم آن را ثابت كنيم، امكان بدا را مي توانيم ثابت كنيم و نه ضرورت بدا ر ا. بنابراين احتمال
عدم تحقق بدا در نشانه هاي حتمي ظهور حتي بر فرض پذيرش امكان بدا، وجود دارد . و اگر احتمال عدم تحقق بدا در نشانه هاي حتمي توقعوا الفرج » وجود داشته باشد ، بايد روايات مورد نظر همچون و… را به گونه اي تفسير كنيم « إن الله ليصلح له امره » ،« صباحاً و مساء كه حتي بر فرض عدم وقوع بدا نيز سازگار باشد. آن چه مي تواند اين
سازگاري را به وجود آورد، همان احتمال دوم است؛ يعني مراد از اين روايات اين است كه ظهور حضرت همراه با علائم قريب آن دفعي و ناگهاني است و هر صبح و شام بايد منتظرش بود. اگر ما از ميان دو معناي ياد شده، بپذيريم كه ظهور روايات در معناي اول است، ناچاريم از اين ظهور دست برداريم و روايات را به معناي دوم بگيريم؛ زيرا براساس استدلال گذشته (امكان بدا غير از وقوع بداس ت)، روايات بايد به گونه اي معنا شوند كه با عدم وقوع بدا نيز سازگار باشند، و تنها معناي دوم با عدم وقوع بدا سازگار است . پس حتي اگر ديدگاه امكان بدا را هم بپذيريم، باز هم روايات را جز
به معناي دوم نمي توان حمل كرد

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
ظهور امام زمان چگونه اتفاق می افتد

افزون بر آن چه گذشت، به دليل سوم (توقعوا الفرج صباحا و مساءاً) پاسخ ديگري نيز مي توان داد، به اين توضيح كه هميشه در انتظار چيزي بودن، با امكان وقوع آن در هر زمان ملازمت ندارد، بلكه حتي با علم به عدم وقوع آن نيز سازگاري دارد؛ مانند كسي كه مي داند محبوبش يك سال ديگر از سفر برمي گردد، اما اشتياق، ان تظار، چشم به
راهي و رفتارهاي متناسب با انتظار او از همين حالا آغاز مي شود . به همين دليل است كه منتظران حقيقي امام مهدي(عج) پيشوايان معصوم: بوده اند 1 با اين كه مي دانسته اند اين رخداد پربركت، در زمان حياتشان اتفاق نمي افتد. در پايان گفتني است كه تقريباً در تمام ي موارد اصل حوادثي چون خروج سفياني و يا كشته شدن نفس زكيه در روايات از حتميات شمرده شده اند، اما ساير خصوصيات آن ها و از جمله فاصله آن ها تا ظهور، از حتميات نيست و احتمال تحقق بدا در آن ها مي رود. آن چه گذشت كلياتي درباره نشانه هاي ظهور بود در ادامه به تر تيب چهار نشانه از نشانه هاي حتمي ظهور بررسي مي شوند.
. 1. كمال الدين، ص 352 ، باب 33 ، ح

نوشته‌های مرتبط

چرا برای امام زمان(عج) دعا کنیم

Entezar

دانستنی ها درباره امام زمان

Montazer

امام علی بعد از پیامبر چه کاری انجام دادند

Entezar

دیدگاه شما چیست؟