متن مهدوی

هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

محتوای مطلب

خواندن مطالب مفید بیشتر
وقت معلوم برای کشتن شیطان چه موقع است

حجه الوداع برگشت…

هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

زید بن ارقم گفت: چون رسول خدا صلی الله علیه وآله از حجه الوداع برگشت، در غدیر خم امر کرد سایبان‌ هایی به پا داشتند.

پس از آن فرمود: «گویا من دعوت شدم و اجابت کردم، همانا دو چیز سنگین نفیس در میان شما گذاشتم که یکی از آن دو از دیگری بزرگتر است:

کتاب خدا و
عترت خودم

پس بنگرید چگونه با این دو رفتار می‌ کنید و این دو از هم جدا نمی‌ شوند تا بر من در حوض وارد شوند.»

روزغدیر، عَلَم اسلام افراشته‌ شد!

کلیپ کوتاه مناسبت عید غدیریه

سخنرانی زیبای آیت الله العظمی وحید خراسانی به‌ مناسبت ایام  غدیریه

هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

و بعد گفت: «همانا خداوند عزّ وجلّ مولای من است و من مولای هر مؤمنی هستم.»
بعد دست علی علیه‌ السلام را گرفت و گفت: «هر کس من مولای او هستم ، این ولی اوست.»

این حدیثی است که صحت آن نزد اصحاب حدیث و علمای رجال، مسلم است و هر مسلمانی که به قرآن و سنت معتقد است باید به حکم ﴿مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ﴾

(آن‌چه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید) آن را بپذیرد.

g - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

علی مع القرآن و القرآن مع علی

در این حدیث، رسول خدا ماتَرَکِ خود را برای امت، قرآن و عترت قرار داد و ملاک اثبات مولویّت خود را برای امیرالمؤمنین، جدا نشدن عترت از قرآن قرار داد و ثابت کرد که قرآنی که تبیان هر چیزی است: ﴿وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ﴾، از علی علیه‌السلام جدا نیست و علی علیه‌ السلام از کتابی که ﴿لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ﴾ (هیچ باطلی از پیش رو و پشت سرش به سویش نمی‌ آید) جدا نیست.

چنان که در حدیث صحیح نزد عامه و خاصه فرمود:
“علی مع القرآن و القرآن مع علی؛ لن یتفرقا حتّی یردا علیّ الحوض.”

کسی که دارای چنین علم و عصمتی است، باید به علمش، مفسر کتاب خدا و به عملش، مجری احکام خدا باشد، تا غرض از نزول قرآن که:
اخراج بشریّت از ظلمات فکری و اخلاقی و عملی است و رساندن به نور سعادت ابد است، محقق شود:
﴿کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ.﴾

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

چطور در قیامت در کنار امام علی باشیم

اکمال دین

غدیر روزی که دین کامل شد.

g11 - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست
حال دین را باید شناخت؛ مرجع شناخت دین قرآن است:
﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَام¹ُ﴾ (مسلماً دین نزد خدا اسلام است)
﴿أَفَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْه فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض²﴾ (آیا غیر دین خدا را خواستارند؟ در حالی که هر که در آسمان ها وزمین است در برابر او تسلیم است)

آن اسلامی که عندالله، دین است و عظمتش در حدی است که ابراهیم علیه‌ السلام بعد از مقام خلّت و بنای کعبه و اسماعیل علیه‌ السلام بعد از آن ذبح عظیم،

هنگام بنای کعبه دعایشان فقط این دین است:

﴿رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّهً مُسْلِمَهً لَکَ³﴾ (پروردگارا! ما را تسلیم خود قرار ده و نیز از دودمان ما، امتی که تسلیم تو باشند پدید آر)

آن اسلامی که منتهی الآمال ابراهیم خلیل است، آن دینی که مقصد تمام انبیا و مرسلین است.

آن وقت این دین از اول تا آخر ناقص است؛ فقط به یک کلمه کامل شد و آن کلمه چه بود؟ دین را به چه کامل کرد؟

أمرنی الله – تعالى ذکره – بنصب أخی علی بن أبی طالب علیه‌ السلام علما لامتی؛
اینجا سرّ کمال دین است.

تمام بعثت انبیاء ناقص بود و به خاتم تمام شد؛ تمام نزول کتب از صحف آدم علیه السلام تا انجیل عیسی علیه‌السلام،

همه ناقص بود و به قرآن تمام شد ؛ اعظم الرسل و اکمل الکتب باز ناقص بود، به علی علیه‌السلام کامل شد!

اگر نبود، تمام بعثت انبیا از آدم تا خاتم همه ناقص بود، تمام نزول کتب از صحف تا قرآن همه ناقص بود؛

﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُم.﴾

۱. آل عمران/۱۹؛ ۲. آل عمران/۸۳؛ ۳. بقره/۱۸۳.

افضل اعیاد

عید غدیر نسبت به عید فطر و عید قربان با فضیلت تر است.

g10 - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست
شیخ المحدثین صدوق در امالی روایتی را نقل می‌کند که قسمتی از آن را اشاره می‌ کنیم:
«عن الصادق علیه‌ السلام، عن آبائه (علیهم‌السلام)، قال: قال رسول الله (صلى الله علیه وآله): یوم غدیر خم أفضل أعیاد أمتی.¹»
غدیر خصوصیتش این است که أفضل أعیاد امت است.

عیدی که در آن عید کسانی که به مهمانی خدا دعوت شدند، شهر الله را به صیام و قیام گذراندند، عید آن شهر، در مقابل این عید، نسبتش نسبت فاضل به افضل است.

آن حج بیتی که «واختار من خلقه سماعا أجابوا له دعوته و صدقوا کلمته و وقفوا مواقف أنبیائه»؛ آن عیدی که برای آن مقامی قرار داده شده که «جعله سبحانه للإسلام علما و للعائذین حرما»؛ باز هم نسبت آن عید که عید اضحی (قربان) است به روز غدیر، نسبت فاضل به افضل است.

آیت الله العظمی وحید خراسانی
۱. امالی صدوق، ص۱۲۵.

علی(ع) خاتمه‌ ی فرائض الهیه

g5 - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

خداوند فرائض را یکى بعد از دیگرى نازل کرد تا نوبت به آخرین فریضه رسید؛ آخرین فریضه‌ اى که خدا نازل کرد و بعد از آن فریضه‌ اى نازل نشد که دفتر وحى به این‌جا که رسید، مهر ختم خورد و فرائض الهیه به این فریضه انتها پیدا کرد؛
فریضه‌ اى که خاتمه الفرائض است، ولایت امیرالمومنین على بن ابى طالب علیه‌السلام است.

کسانی که اهل فهم هستند، دقت کنند که قضیه در چه حد از اهمیت است که اختتام تمام فرائض به این فریضه است و خدا بعد از این دیگر از فرائض چیزى نازل نکرد.

این است معنای: ﴿الْیَوْم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا.﴾

 آیت الله العظمی وحید خراسانی

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

وصف شیعیان از زبان امام علی

اهمیت ولایت علی(ع)

g6 - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

خدا گذاشت تا سال آخر عمر شخص اول عالم (پیامبراکرم صلی الله علیه وآله)، آن هم در سفر بازگشت از حجه الوداع، در محل تفرق تمام مسلمین، آن‌ جا با آن شدت فرمود:
﴿یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ﴾
سرتاسر قرآن خطابى به این شدت نیست:
﴿بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ¹﴾
«اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن.»

خدایى که با پیغمبر خاتم، آن‌ چنان سخن می‌ گفت که با احدى از انبیا به آن لطف تکلم نکرده:
﴿وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِین²﴾
«و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم.»

طرز تکلم خدا با این پیغمبر، این است: ﴿لَعَمْرُک³َ﴾؛ «به جان تو قسم.»

پیامبر این قدر عظیم است!

ولی به این واقعه که می‌ رسد، مطلب منقلب می‌ شود، آن رحمت بر می‌ گردد و با این شدّت سخن می‌ گوید که اگر امروز غفلت بشود، تمام‌ رسالت باطل شده…

ولایت امیرالمومنین علیه‌ السلام را این‌ گونه بفهمید و به مردم بفهمانید؛ ولایت و ولىّ خدا را ملعبه اوهام و بازیچه هوس‌ ها نکنید، بفهمید مسأله چقدر مهم است!

آیت الله العظمی وحید خراسانی
۱. مائده/۶۷؛ ۲. انبیا/۱۰۷؛ ۳. حجر/۷۲.

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

حدیث امام علی درباره یاران امام زمان

آن‌ ها که رفتند برگردند و آنهایی که نرسیدند برسند

g7 - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست
سرّ مطلب چیست؟

آن‌ ها که رفتند برگردند و آنهایی که نرسیدند برسند، آن هم در آن شدت گرما و صحرای سوزان؛ در چنین وضعی دستور داد همه بایستند تا این قضیه ابلاغ شود!

سرّ مطلب چیست؟

تأکید خدا بر چه حساب است که غفلت از آن تمام رسالت را باطل میکند؟

تمام حساب این است: اگر این قضیه انجام شود، تمام بعثت انبیا به ثمر نشسته و اگر این قضیه انجام نشود، تمام بعثت انبیا باطل شده؛ مسأله این است.

ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام مسأله‌ای است که توحید به این بسته است؛ اگر از ولایت علی علیه‌السلام جدا شود شرک است نه توحید.

نبوت و رسالت به این بسته است. نماز و روزه به این بسته است.

آیت الله العظمی وحید خراسانی

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

قرانی که امام علی(ع) نوشته بود در دست امام زمان(عج)

صراط مستقیمی جز علی نیست…

g8 - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

غدیر است؛ حتماً این زیارت را (در روز غدیر) بخوانید:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا دِینَ‏ اللَّهِ‏ الْقَوِیمَ‏، وَ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِیم.¹»

تو دین قویم خدایی! تو صراط مستقیم خدایی!
یک عمر نماز خواندیم: «لَا صَلَاهَ إِلَّا بِفَاتِحَهِ الْکِتَاب.²»، نفهمیدیم که آن صراط مستقیمی که رکن فاتحه الکتاب است چیست!

بعد از حمد و اسماء جلال و جمال، نوبت به ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ می رسد؛
صراط مستقیم محال است تعدّد بردارد، صراط مستقیم یکی است و دو تا شدنش محال است!

صراط مستقیم بین عبد و ربّ، ولایت علی بن ابی طالب علیهما السلام است.

نتیجه این است که اگر این امر از بین برود، رابطه بین خلق و ربّ قطع می‌شود؛ وقتی قطع شد، غرض از خلقت باطل می‌شود و ثمره بعثت ضایع می‌شود

و نبوت انبیا از آدم تا به خاتم به باد فنا می‌ رود!

این است که خدای تعالی فرمود:
﴿یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.³﴾
«اى پیامبر، آن‌چه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می‌ دارد.»

وقتی هم کار تمام شد، فرمود:
﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا.⁴﴾
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد.

آیت الله العظمی وحید خراسانی
۱. مزار مشهدی، ص۲۴۶؛ ۲. المعتبر، ج۲، ص۱۷۳؛ ۳. مائده/۶۷؛ ۴. مائده/۳.

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

رابطه دوستان امام علی با عمر

دین با علی علیه‌السلام کامل شد…

g9 - هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست

 پیغمبر صلی الله علیه وآله، معلم کل است؛ امام تمام انبیاء است؛ بعثت تمام انبیاء ناقص بود و به خاتم تمام شد؛

قرآن کتاب اوست؛ تمام کتب از صحف آدم تا انجیل عیسی، همه ناقص بود و به قرآن تمام شد!

حال این کتاب که: ﴿وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ¹﴾ و ثمره وجود اعظم الرسل است، بدون مبین و بدون مفسر ناقص است؛

باید کسی باشد که چنین کتابی که لایدرک قعره را مبیّن و مفسّر باشد، بدون او محکمات از متشابهات، عام از خاص، مطلق از مقید و بطون این قرآن قابل فهم نیست.

او کیست که از این کتاب، کل شی را استخراج کند و مبین و مفسر باشد؟

او همان کسی است که اگر نبود، تمام بعثت انبیا از آدم تا خاتم همه ناقص بود، تمام نزول کتب از صحف تا قرآن همه ناقص بود؛
تمام اینها به علی علیه السلام کامل شد:
﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ.﴾

آیت الله العظمی وحید خراسانی
۱. نحل/۸۹

 

خواندن مطالب مفید بیشتر
حدیث شناسی بخش اول

نوشته‌های مرتبط

نقد عرفان های نو ظهور قسمت بیست ودوم

Montazer

نقد عرفان های نوظهور قسمت دوازدهم

Montazer

دین در اخر الزمان

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد