دسته‌بندی نشده

نظرات مخالف با رجعت همراه شبهات رجعت

نظرات مخالف با رجعت

نظرات مخالف با رجعت همراه شبهات رجعت

کلیپ پاسخ به شبهه عقیل هاشمی درباره رجعت

پخش انلاین
دانلود با لینک مستقیم (50% ترافیک رایگان) کلیک نمایئد.

1.شبهاتی درباره ی مخالفت عقیده رجعت با تعالیم اسلامی

مهم ترین این شبهات عبارت هستند از:

شبهه اول: عقیده بازگشت به دنیا پس از مرگ، برای مجازات بدکاران و پاداش دادن به نیکوکاران با طبع دنیا ناسازگار است. خداوند متعال در این زمینه می فرماید: «شما پاداش خود را به طور کامل در روز قیامت خواهید گرفت آن ها که از آتش (دوزخ) دور شده و به بهشت وارد شوند نجات یافته و رستگار شده اند و زندگی دنیا، چیزی جز سرمایه فریب نیست.»(1) بنابراین طبق بیان قرآن، دنیا مکانی برای جزای اعمال انسان ها نیست و خداوند روز قیامت را برای آن قرار داده است.(2)

نقد: کلمه «ُوَفَّوْنَ» در آیه به معنای پرداختن به طور کامل است و معنای آیه این است که «جزای کامل شما، در قیامت داده می شود.»(3)

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
رجعت چیست

فخر رازی مفسر بزرگ اهل سنت این معنا را این گونه شرح می دهد:

«اجر و پاداش کامل فقط در روز قیامت به مکلف می رسد زیرا هر منفعتی که در دنیا به مکلف می رسد به علت این که همراه با غم و ترس از پایان یافتن آن است، ناقص است؛ اما پاداشی که در روز قیامت به مکلف می رسد لذت و سرور و سعادت و امنیت خالص می باشد بنابراین پاداش کامل در جهان آخرت به مکلف می رسد. در مجازات نیز همین مطلب صدق می کند زیرا رنج در دنیا نیز خالص نیست زیرا همراه با مقداری راحتی و تخفیف است بنابراین رنج خالص فقط در عالم آخرت وجود دارد.»(4)

بنابراین این آیه منافات با رجعت ندارد زیرا از نظر شیعه رجعت برخی از مردگان به دنیا برای این نیست که آن ها پاداش یا مجازات کامل خود را در دنیا دریافت کنند، بلکه غرض از رجعت، نشان دادن شکوه اسلام و عزّت مؤمنان و ذلّت کافران و رسیدن افراد رجعت کننده به درجاتی از ثواب و عذاب است و شیعه معتقد است پس از رجعت، قیامت برپا شده و ثواب و عذاب کامل مربوط به قیامت است.

شبهه دوم: عقیده رجعت موجب تضعیف ایمان به روز قیامت است و هدف کسانی که عقیده رجعت را در میان مسلمانان بدعت گذاشتند از بین بردن اعتقاد مسلمانان به قیامت است.(5)

نقد: عقیده رجعت نه تنها منافاتی با اعتقاد به آخرت ندارد بلکه موجب تقویت ایمان به آخرت می گردد و این مطلب نه تنها مورد اعتقاد شیعه است بلکه بزرگان اهل سنت هم به آن تصریح کرده اند.

فخر رازی که از دانشمندان بزرگ اهل سنت است پس از این که در تفسیر آیه: «أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ…»(6) ماجرای مردن هزاران نفر از قوم بنی اسراییل و زنده شدن و بازگشت آن ها به دنیا را مطرح کرده می گوید:

خواندن مطالب مفید بیشتر
طول عمر امام زمان (عج) قسمت دوم

« قوم عرب منکر معاد بودند. اما آن ها در موارد بسیاری به نظرات یهودیان تمسک می کردند. خداوند متعال با نزول این آیه یهودیان را متوجه این واقعه (رجعت مردگان) که از آن آگاه بودند کرد و آن ها هم قوم عرب منکر معاد را از این واقعه آگاه کردند و بدیهی است که منکران معاد با دانستن این واقعه دست از انکار بردارند و به معاد معتقد گردند و این گونه از عذاب رهایی یافته و مستحق ثواب گردند بنابراین ذکر این ماجرا (که به رجعت مردگان اشاره دارد) احسان خداوند متعال در حق منکران معاد است.»(7)

mokhalefan rejat1 - نظرات مخالف با رجعت همراه شبهات رجعت

 

2. عدم وجود دلیل معتبر بر رجعت در منابع اسلامی

یکی از شبهاتی که در رد عقیده رجعت و ادعای خاستگاه غیر اسلامی برای آن مطرح شده است ادعای عدم وجود دلیل معتبر بر وقوع رجعت است.(8)

نقد: همان طور که قبلاً اشاره شد اعتقاد به رجعت دارای ادله قوی می باشد با قطع نظر از ادله شیعه برای اثبات رجعت حتی با مراجعه به کتاب های معتبر حدیثی اهل سنت هم می توان برای وقوع رجعت در امت اسلامی دلیل آورد زیرا بر طبق احادیث بسیاری که راویان اهل سنت نقل کرده اند هر واقعه ای که در قوم بنی اسراییل واقع شده است در امت اسلامی هم واقع خواهد شد. (که در قبل توضیح داده شد)

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
داستان های مربوط به رجعت

mokhalefan rejat3 - نظرات مخالف با رجعت همراه شبهات رجعت

3. احادیث مخالف رجعت

در حدیثی آمده است عاصم بن ضمره ـ از اصحاب امام علی علیه السلام ـ به امام حسن علیه السلام گفت: شیعیان می پندارند علی رجعت می کند. امام حسن علیه السلام فرمود: این دروغگویان دروغ می گویند اگر ما به این مطلب معتقد بودیم میراث او را تقسیم نمی کردیم و زنانش پس از او ازدواج نمی کردند.(9)

در این حدیث امام حسن علیه السلام ادعای رجعت امیرالمومنین علی علیه السلام را رد کرده است بنابراین اعتقاد شیعه به رجعت نزد اهل بیت علیهم السلام هم مردود است.

نقد:

اولاً بر فرض این که این حدیث صحیح باشد ناظر به قول کسانی است که می گفتند امام علی علیه السلام نمرده بلکه غایب شده و روزی رجعت می کند و امام حسن علیه السلام با بیان خود، عقیده این گروه را رد می کند و شاهد بر این مطلب این است که امام حسن علیه السلام فرمود: اگر سخنان آن گروه حقیقت داشت ما اموال امام علی علیه السلام را به عنوان ارث تقسیم نمی کردیم و زنانش بعد از او ازدواج نمی کردند.

این مطلب با مراجعه به کتاب های کهن تاریخی به اثبات می رسد. در گزارش نوبختی درباره عقاید منسوب به این فرقه چنین آمده است:

«پس از شهادت علی علیه السلام کسانی که معتقد به امامت او بودند به سه گروه تقسیم شدند. گروهی از آن ها گفتند: علی کشته نشده و نمرده و نمی میرد و کشته نشود تا این که عرب ها را با دست خود براند و زمین را که از ستم و بیداد پر شده پر از عدل کند. اینان نخستین گروه در اسلام بودند که پس از پیغمبر، معتقد به توقف بر امامت علی شدند.»(10)

خواندن مطالب مفید بیشتر
نعمت ظاهری و نعمت باطنی

بنابراین امام حسن علیه السلام با سخن فوق، این دسته را که منکر شهادت امام علی علیه السلام بودند و در نتیجه به امامت ایشان ( امام حسن علیه السلام) اذعان نکردند دروغگو خوانده و عقاید آن ها را رد کرده است نه این که در صدد انکار عقیده رجعت باشد زیرا این عقیده، متضمن رجعت امام علی علیه السلام پس از شهادت ایشان و قبل از وقوع قیامت است و شهادت آن حضرت را می پذیرد.

ثانیاً بر فرض که این حدیث در صدد رد عقیده رجعت که مورد اعتقاد شیعه است، باشد نمی توان آن را پذیرفت زیرا طبق بیانات ائمه معصومین هر حدیثی که مخالف با قرآن باشد یا مخالف با سنت پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم باشد ائمه معصوم آن را بیان نکرده اند(11) و باید آن را جعلی دانست.

mokhalefan rejat4 - نظرات مخالف با رجعت همراه شبهات رجعت

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
ایا حضرت زهرا (س) پس از ظهور رجعت می کند

4. ادعای منشاء یهودی داشتن مذهب شیعه

رجعت از اعتقادات یهود است !؟

برخی از نویسندگان اهل سنت رجعت را عقیده ای مربوط به یهودیان دانسته و شیعه را به دلیل اعتقاد به آن دارای خاستگاه یهودی معرفی کرده اند.(12)

آن ها معتقد هستند که فردی یمنی به نام «عبدالله بن سبا» که یهودی بود در زمان خلافت عثمان ظاهراً اسلام آورد. او به منظور آشوب گری و فتنه انگیزی به شهرهای مختلف مسلمانان سفر کرد و در بین آن ها عقاید خاصی از جمله رجعت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را تبلیغ می کرد. او می گفت: تعجب است که کسی بپندارد عیسی رجعت می کند اما رجعت محمد را انکار کند.(13)

طبق این نقل تاریخی عقیده به رجعت در اسلام وجود نداشته و عبدالله بن سبا یهودی این عقیده را در اسلام بدعت نهاد و مذهب شیعه و عقیده رجعت همگی از بدعت های او می باشد.

نقد مطالب درباره رجعت:

الف) نخستین بار این نقل تاریخی در کتاب تاریخ طبری ( متولد 310 هجری قمری) آمده است و همان گونه که علامه عسگری (در کتاب عبدالله بن سباء) با تحقیقات ارزشمند خود اثبات کرده نویسندگان دیگر این نقل تاریخی را از کتاب طبری گرفته و در کتاب های خود نگاشته اند اما طبری خودش، ماجرای عبدالله بن سباء و تبلیغ رجعت توسط او را از فردی به نام سیف بن عمر نقل می کند. با مراجعه به کتاب های اهل سنت که درباره راویان اظهار نظر کرده اند از عدم اعتبار سیف بن عمر و دروغگو بودن او آگاه می شویم. (14)

ب) بر فرض محال که چنین نقل تاریخی در مورد عبدالله بن سبا و طرح عقیده رجعت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم توسط او صحیح باشد باز نمی توان باطل بودن عقیده شیعه به رجعت را به این دلیل اثبات کرد زیرا اعتقاد شیعه به رجعت به دلیل پیروی از عبدالله بن سباء یهودی نیست بلکه شیعه به پیروی از قرآن و اهل بیت عیهم السلام عقیده به رجعت دارد.

پ اعتقاد شیعه به رجعت با اعتقاد مطرح شده از سوی ابن سبا بسیار متفاوت است. با مراجعه به کتاب های تاریخی درمی یابیم که عبدالله بن سباء مدعی بود علی علیه السلام همان خداست و مردگان را زنده می کند او و پیروانش مدعی شدند که علی علیه السلام همان امام قائمی است که خروج خواهد کرد، زنده است و نمی میرد.(15) اما شیعه بر طبق آیات قرآن و احادیث فراوانی که نقل شده معتقد به رجعت به دنیا پس از مرگ است در حالی که ابن سبا به کلی منکر شهادت امام علی علیه السلام بود.

خواندن مطالب مفید بیشتر
عاشورا از زبان امام زمان
برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
چه کسانی با امام زمان رجعت می کنند

mokhalefan rejat - نظرات مخالف با رجعت همراه شبهات رجعت

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
رجعت كنندگان الفبای مهدویت

5. احادیث جعلی درباره رجعت

گروهی که به وادی غلوّ افتادند احادیثی را درباره وقایع پس از رجعت جعل کردند که مخالف با آموزه های اسلامی بود. وجود این احادیث در میان احادیث رجعت موجب شد که برخی به جای این که این گونه احادیث جعلی را رد کنند، اصل رجعت را که موافق با قرآن و احادیث صحیح فراوان است مورد خدشه و انکار قرار دهند. در اینجا به یکی از این احادیث اشاره می کنیم:

در این حدیث یونس بن ظبیان از امام صادق علیه السلام این گونه روایت می کند:

امام حسین علیه السلام متصدی حسابرسی اعمال انسان ها قبل از روز قیامت است و در روز قیامت فقط فرستادن افراد به بهشت و جهنم انجام می شود.

بر طبق این حدیث جعلی، در روز قیامت، حسابرسی اعمال انسان ها انجام نمی گیرد بلکه حسابرسی اعمال در همین دنیا و قبل از قیامت است و این با مفاد بسیاری از آیات قرآن و احادیث پیشوایان اسلام منافات دارد.

با مراجعه به کتاب های رجال (که شرح حال راویان حدیث در آن ها آمده است) متوجه این نکته می شویم که یونس بن ظبیان از کسانی است که بزرگان شیعه مانند فضل بن شاذان او را از دروغ گویان مشهور شمرده اند و نجاشی نیز او و احادیث منقول از او را نامعتبر می داند ابن غضائری هم او را دروغ گو، جاعل حدیث و اهل غلوّ شمرده است.(16)

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
مالك اشتر از رجعت کنندگان

1) آل عمران، آیة: 185

2) ناصر القفاری، همان، ج2، ص913

3) علامه محمد حسین طباطبایی، همان، ج 4، ص: 84،

4) فخر رازی، همان،( جامع التفاسیرنور)، ج 9، ص: 45

5) ناصر القفاری، همان، ج2، ص913

6) سوره بقره، آیه 243

7) فخر رازی، همان، ج 6، ص: 49

8) ناصر القفاری، همان،ج2، ص910

9) احمد بن حنبل،مسند أحمد، مکتبه الشامله، ج3، ص285

10) الحسن بن موسی النوبختی، فرق الشیعة، ص21-22بیروت الناشر دار الأضواء 1404هـ ـ 1984م

11) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، نرم افزار جامع احادیث شیعه، ج 27، ص111

12) احمد امین، فجر الاسلام، ص 276، القاهره: المکتبه العصریه للکتابه و النشر

13) طبری، تاریخ طبری، مکتبۀ الشاملۀ،ج2، ص647

14) ابن حجر العسقلانی، تهذیب التهذیب، مکتب هی الشامل هی،ج4، ص259-260

15) سعد بن عبدالله اشعری قمی، المقالات و الفرق، ص22-23تصحیح محمد جواد مشکور

16) علامه حلی، رجال، ص266 ( نرم افزار جامع احادیث شیعه)

نوشته‌های مرتبط

دانلود دعای افتتاح همراه با صوت استاد فرهمند

Entezar

شرح دعای روز هفتم تا دهم ماه رمضان همراه با صوت

Montazer

مسابقه مهر حسنی بیت ظهور: مسابقه درباره امام حسن(ع)

Entezar

شرح دعای روز پنجم ماه رمضان همراه با صوت

Entezar

شرح دعای روز چهارم ماه رمضان همراه با صوت

Montazer

شرح دعای روز سوم ماه رمضان همراه با صوت

Entezar

شرح دعای روز اول ماه رمضان همراه با صوت

Entezar

مراحل بهره مندی از ماه رمضان

Entezar

تقویت اراده در ماه رمضان

Entezar

شعر نوشته های مهدوی

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد