خائف بودن امام زمان(عج) یعنی چی
خائف بودن امام زمان(عج) در ادعیه و زیارات یعنی چی
مراد از خائف بودن امام عصر (ع) در ادعیه و زیارات
بسم الله الرحمن الرحیم
نگارنده: علی ربانی
چکیده:
بررسی معنایی و دلالتی واژه «خائف» که در ادعیه به امام نسبت داده شده است، هدف این مقاله است تا پاسخی در جواب کسانی باشد که برداشت نامناسبی از این واژه دارند. علاوه بر آن، معنای «خوف قتل» که از علل غیبت امام در روایات بیان شده است، واضح میشود.
کلمات کلیدی: خائف، ترسو، خوف از قتل، خوف از خدا.
مقدمه:
برگرداندن معنای یک واژه از یک زبان به زبان دیگر نیازمند تسلط کامل بر هر دو زبان است گاهی ترجمه با کلمات مشابه هم صورت میپذیرد اما به معنای صحیحتر با تلقی مخاطب از این واژه توجه نمیشود. ترجمه نامناسب یک کلمه میتواند معنایی با یک بار منفی در ذهن القاء کند که آن بار منفی همراه کلمه نباشد.
بررسی استعمالات یک واژه در قرآن و روایات و ادعیه به همراه بررسی کلماتی که با واژه مورد نظر قرین و همراه شده است به ما در درک معنا کمک خواهد کرد و این همان روشی است که اهل لغت در لغت شناسی از آن بهره میگیرند.
واژگان خوف، خشیت، رعب، حذر، وجله، از جمله کلماتی هستند که به ظاهر معنای مترادف با یکدیگر دارند اما تفاوتهای معنایی آنها و کشف مراد متکلم از آنها نیازمند بررسی قرینه هایی است که در عبارت وجود دارد. ترس ، وحشت، احساس خطر، نگرانی، اضطراب و دیگر واژگان در این خانواده با هم تفاوتهایی و یک معنای مشترک میتوانند داشته باشند اما باید دید کدام معنا مناسب برای ترجمه است.
برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
خائف خطاب شدن امام زمان در زیات امام زمان(عج)
برداشتهای ناصحیح:
برخی واژه خائف را ترسو معنا میکنند و خوف قتل را معادل ترس از کشته شدن میگیرند در حالی که اگر غیبت امام عصر از ترس جانش باشد، پس فاقد شجاعت بوده و چون این ترس همواره خواهد بود هیچ گاه نیز نباید ظهور کند. به علاوه چگونه ایشان از سوی خدا یاری میشود در حالیکه میترسد و چنین فردی که قادر به دفاع از خویش نیست چگونه میخواهد مدافع حقوق دیگران باشد؟
نسبت دادن این واژه به حضرت در ادعیه، زیارات و روایات:
در دعای بعد از زیارت آل یاسین اینگونه عرضه میداریم:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ حُجَّتِكَ فِي أَرْضِكَ وَ خَلِيفَتِكَ فِي بِلَادِكَ وَ الدَّاعِي إِلَى سَبِيلِكَ وَ الْقَائِمِ بِقِسْطِكَ وَ الثَّائِرِ بِأَمْرِكَ وَلِيِّ الْمُؤْمِنِينَ وَ بَوَارِ الْكَافِرِينَ وَ مُجَلِّي الظُلْمَةِ وَ مُنِيرِ الْحَقِّ وَ النَّاطِقِ بِالْحِكْمَةِ وَ الصِّدْقِ وَ كَلِمَتِكَ التَّامَّةِ فِي أَرْضِكَ الْمُرْتَقِبِ الْخَائِفِ وَ الْوَلِيِّ النَّاصِحِ سَفِينَةِ النَّجَاةِ وَ عَلَمِ الْهُدَى وَ نُورِ أَبْصَارِ الْوَرَى وَ خَيْرِ مَنْ تَقَمَّصَ وَ ارْتَدَى وَ مُجَلِّي الْغَمَاءِ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، خدايا درود فرست بر محمّد[نام مبارك امام دوازدهم]،حجّتت در زمينت،و خليفهات در كشورهايت،و دعوتكننده به راهت،و قيامكننده به عدلت،و انقلابكننده به فرمانت،دوست اهل ايمان و نابودكننده كافران،و زداينده تاريكى،و روشنىبخش حق،و گوياى به حكمت و راستى،و كلمه كاملت در زمين،آن منتظر بيمناك،و ولىّ خيرخواه، كشتى نجات،و پرچم هدايت،و روشنى ديدگان مردم،و بهترين كسىكه جامه و رداى خلافت پوشيد،و زداينده كوردلى،كه زمين را پر از عدلوداد مىكند،چنانكه از ستم ستمكاران پر شده كه تو بر هرچيز توانايى.»[1]
خائف بودن امام زمان(عج)
در زیارت روز جمعه اینگونه امام را مورد خطاب قرار میدهیم:
«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، سلام بر تو اى نور خدا كه رهجويان به آن نور ره مىيابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده مىشود،سلام بر تو اى پاكنهاد و اى هراسان از آشوب دوران،سلام بر تو اى همراه خيرخواه،سلام بر تو اى كشتى نجات،سلام بر تو اى چشمه حيات،»[2]
همچنین در زیارت دیگری که قبل از ورود به سرداب مقدس وارد شده است اینگونه با خدا نجوا میکنیم:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَظْهِرْ كَلِمَتَكَ التَّامَّةَ، وَ مُغَيَّبَكَ فِي أَرْضِكَ، الْخَائِفَ الْمُتَرَقِّبَ، اللَّهُمَّ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً، خدایا بر محمد و آلش درود بفرست و کلمهی کاملت و پنهان شده ات در زمین ات را ظاهر ساز. همان که بیمناک و منتظر است. خدایا با پیروزی عزتمند یاریش کن و برایش راهی به فتح آسان بگشا.»[3]
در این زیارات خائف با کلمات مرتقب و مهذّب قرین شده است. مرتقِب و مترقِّب به معنای اسم فاعل اگر گرفته شود بدین معنا است که خود حضرت در حالت انتظار به سر میبرند تا برای ظهور از ناحیه پروردگار اذن داده شود. و اگر به معنای اسم مفعول باشد یعنی به فتح قاف تلفظ شود، بدین معنی است که خود حضرتش مورد انتظار است.
در مورد حضرت موسی نیز این تعبیر در قرآن آمده است وآن آيهی شريفهی«فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ»[4] است، كه «حضرت موسى با حالت خوف از ميان قوم بيرون رفت و سالها انتظار ميكشيد، تا خدا اراده كند و او را براى نجات بنى اسرائيل از چنگال فرعونيان، بازگرداند»[5]
در اینکه مورد انتظار حضرت موسی چه چیزی بوده است اختلاف است. برخی از مفسرین میگویند: «یترقب لحوق الطالب»[6]یعنی مترصد بود مبادا کسانی که در پی انتقام بودند به او برسند. در تفسیر قمی نیز اینگونه آمده است: «كَمَا حَكَى اللَّهُ خائِفاً يَتَرَقَّبُ قَالَ يَلْتَفِتُ عَنْ يَمْنَةٍ وَ يَسْرَةٍ وَ يَقُولُ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِين»[7] یعنی مواظب چپ و راستش بود. در تفسیر صافی در ذیل آیهی هجدهم سوره مبارکه قصص« فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ خائِفاً يَتَرَقَّبُ» که شرح حال قبل از خروج حضرت موسی است، آمده: «يترصد الاستفادة» یعنی در کمین استفاده از فرصت بود.
سيد الشهداء در هنگام خروج از مدينه آيه شريفه فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ را قرائت كردند، و در روز سوم شعبان وارد مكه شدند.[8] جابر جعفی هم از امام باقر در ضمن حوادث زمان ظهور نقل میکند که: «و يخرج المهدي منها على سنة موسى خائِفاً يَتَرَقَّبُ حتى يقدم مكة» یعنی حضرت مهدی همانند حضرت موسی با حالت «خائفا یترقب» خارج میشود تا وارد مکه میشود.
فراز های قبل و بعد در زیارات گویای اثبات صفات مثبت برای اماماند پس نتیجه میشود که ترجمهی خائف به معنای ترسیدن و ترسو که بار معنایی منفی دارد، غلط است علاوه بر آن از معنایی که از واژهی مرتقب بدست میآید نتیجه میشود که در حالت انتظار به سر بردن حضرت با ترس قابل جمع نیست یعنی کسی که میخواهد مجری این چنین حرکت عظیمی که غلبه نهایی حق بر باطل نام گرفته است باشد، ترس در وجود او معنی ندارد.
خائف بودن امام زمان(عج) یعنی چی
برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
اشعار امام زمان من گنه كارم
استعمالات دیگرِ خائف، در دعاها و زیارات:
در اکثر دعاها این واژه به معنای خوف از خدا است و یک صفت مورد مدح به حساب میآید و به ما میآموزد که باید در پی تحصیل این صفت نفسانی در وجود خویش باشیم. برخی از این دعاها عبارتند از:
- 1) أَدْعُوكَ دُعَاءَ الْخَاضِعِ الذَّلِيلِ الْخَاشِعِ الْخَائِفِ الْمُشْفِقِ الْبَائِسِ الْمُهِينِ الْحَقِير[9]
- 2) فَقُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِير[10]
- 3) السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا خَائِفَ اللَّهِ فِي سَرِيرَتِه ( زیارت دیگری برای امیر المومنین)[11]
- 4) الْمُشْفِقِ مِنْ عَذَابِكَ، الْخَائِفِ مِنْ عُقُوبَتِكَ، أَنْ تَغْفِرَ لِي، وَ تَغَمَّدَنِي، وَ تَحَنَّنَ عَلَيَّ بِرَحْمَتِك[12]
- 5) يا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ، يا عِصْمَةَ الْخائِفِ الْمُسْتَجِيرِ، يا مَنْ لا شَرِيكَ لَهُ وَ لا وَزِير[13]
خوف ازخدا به معنای ترس از خدا نیست همچنانکه راغب اصفهانی میگوید: «مراد از (خوف از خدا) نه آن چيزى است كه از ترس و بيم در خاطر انسان مىگذرد، مثل شعور و فهم ترسيدن از شير، بلكه مراد خود دارى از گناهان و برگزيدن طاعات خداست، لذا گفته شده- تَخْوِيف- از سوى خداى تعالى تشويق به پروا داشتن و دور شدن از گناهان است و كسيكه گناهان را ترك نكرده خائف نيست.»[14]
صاحب قاموس قرآن نیز میگوید: « خوف يكى از صفات نيك است و انسان را از بدبختىهاى دنيا و آخرت نجات ميدهد مثل خوف از خدا، خوف از عذاب آخرت، خوف از ذلّت دنيا و آخرت و غيره، در قرآن كريم در اينگونه موارد بكار رفته است و از صفات و شعار بندگان خداست بخلاف جبن كه از ضعف نفس ناشى است و از علامات نقص است.»[15]
برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
تنها راه بندگی خدا
معنای صحیح واژه خائف:
از بررسی کلمه خائف بدست آمد که ترجمهی خائف به ترسو صحیح نیست و بهتر آن است که به معنای«برحذر بودن» و نیز «پروا داشتن» ترجمه شود چون معادل واژه ترس کلمه جبن است و ترسو به کسی گفته میشود که دارای ضعف و نقصان است.
راغب اصفهانی میگوید: «جُبْن يعنى ترس و ضعف قلب و دل از چيزى كه براستى بايستى بر آن تسلّط داشت و نيرومند بود،- رجل جَبَان و امرأة جبان- در مذكّر و مؤنّث هر دو- جبان- بكار مىرود.»[16] پس ترجمهی خائف به ترسو با بار معنایی منفی ترجمه به معنای جبان است که هیچ کسی ملتزم به آن نیست.
از شجاعت حضرت موسی که قرآن گویای آن است و نیز شجاعت امام حسین و بخصوص حضرت مهدی که سیره و عملکرد ایشان فریاد میزند و در روایات به تصویر کشیده شده است بدست میآید که خائف به معنای جبان نیست.
امروز ولیّ زمان در پس پردهی غیبت با سنتهای از انبیاء گذشته نظیر حضرت موسی و یوسف زندگی میکند اما آنگاه که اذن ظهور از ناحیه پروردگار برای امام عصر صادر شود، شجاعت و رشادت حیدریهی حضرت بر جهانیان نمایان خواهد شد و با آنچه از اجداد طاهرینش به ارث برده است بر عالم حکومت خواهد کرد.
نکته پایانی:
خوف دو گونه است یکی خوف از خدا و خوف برای خدا که ممدوح است و دیگری خوف از غیر خدا که مذموم شمرده شده است. منظور از آیاتی که میگوید:«إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون» اولیاء خدا هیچگونه خوفی ندارند این است که خوف مذمت شده را دارا نیستند و الّا خوف از خدا حتّی در چهرهی آنان نمایان است.
خوف از قتل که در روایات به عنوان چرائی غیبت ذکر شده است به این معنی نیست که امام از غیر خدا بر جانش میترسد چون امام برای جانفشانی در راه خدا همیشه آماده است اما به جهت هدف عالیتر خود را از گزند دشمنانی که قصد گرفتن جان حضرت را دارند، حفظ مینماید و آن هدف عالی رهایی انسانها از ضلالت و گمراهی و ظلم و جور است.
تعبیر «حفظ جان حضرت» برای علل غیبت مناسبتر بوده و با دیگر آموزه های مهدوی همخوانی دارد. خداوند متعال از پنهان زیستی ولیّاش محافظت از جان او را اراده کرده است و این امر و دستور پروردگار است که حضرت را مخفی نگه داشته است و الّا ترس و هراس در مورد حضرت وجود نداشته و ندارد.
برای مطالعه بیشتر لینک زیر هدیه ما به شما
تمام حق در برابر تمام باطل
کتابنامه:
- قرآن کریم.
- ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنة فيمايعملمرة فيالسنة، دفتر تبلیغات، قم، 1376ش
- ابن طاووس، على بن موسى، جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، دار الرضى، قم، 1330 ق، اول.
- ابن مشهدي، محمد بن جعفر، المزار الكبير، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1419ق، اول.
- دوانی، علی، مهدی موعود ، ترجمه جلد 51 بحار الانوار، اسلامیه، تهران،1378ش،بیست و هشتم
- خسروی، غلام رضا، ترجمه و تحقیق مفردات راغب اصفهانی، مرتضوی، تهران، 1374ش،دوم.
- طوسی، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، 1411 ق، اول.
- فيض كاشانى، محمد بن شاه مرتضی، تفسیر صافی، مکتبه الصدر، تهران، 1415ق، دوم.
- قرشی بنایی، علی اکبر، قاموس قرآن، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1412ق، ششم.
10)قمى، على بن ابراهيم، تفسیر قمی، دار الکتاب، قم، 1404ق، سوم.
11)عطاردی قوچانی، عزیز الله، زندگانی 14 معصوم، ترجمه اعلام الوری طبرسی، اسلامیه، تهران، 1390ق.
12)مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار (ط – بيروت)، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 ق، دوم.
نمایش انلاین فایل پی وی اف
دانلود فایل پی دی اف (PDF) خائف بودن امام زمان(عج) یعنی چی
برای دانلود با لینک مستقیم و نیم بها کلیک نمائید.
[1] . بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج91، ص: 4
[2] . جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، ص: 38
[3] . المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 589
[4]. القصص : 21
[5]. ترجمه علی دوانی از جلد 51 بحار الانوار با نام مهدی موعود ، ص 479
[6]. تفسير الصافي، ج4، ص: 85
[7] . تفسير القمي، ج2، ص: 137
[8] . زندگانى چهارده معصوم عليهم السلام / ترجمه إعلام الورى، متن، ص: 317
[9]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص: 811
[10] . همان ، ج2، ص: 830
[11] . المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 257
[12] . همان ، ص: 542
[13] إقبال الأعمال (ط – القديمة)، ج1، ص: 346
[14] . ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج1، ص: 648
[15] . قاموس قرآن، ج2، ص: 313
[16] . ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج1، ص: 37
هیچ نظری وجود ندارد