آذر ۲۴, ۱۳۹۷
متن مهدوی

حکمت غیبت امام زمان(عج)

حکمت غیبت امام زمان(عج)

حکمت غیبت امام زمان(عج)

غیبت ولی عصر علیه السلام از اموری است که بر اساس حکمت های الهی صورت گرفته است،چه آن حکمت ها را بدانیم یا ندانیم و یا اجازه دانستن آنها را داشته باشیم یا نداشته باشیم.از روایات استفاده می شود که غیبت،حکمت های مختلفی دارد و برخی از آنها ذکر شده اند امّا برخی از آنها نه تنها بیان نشده اند بلکه در روایاتی تصریح شده است که مصلحت نیست کسی از آنها آگاهی یابد.

کلیپ راه شناخت امام زمان(عج)

دانلود با لینک مستقیم

عبدالله بن فضل هاشمی

عبدالله بن فضل هاشمی گوید:از امام جعفر بن محمد علیه السلام شنیدم که می فرمود:برای صاحب این امر غیبتی است که حتماً پیش خواهد آمد و اهل باطل در آن به تردید می افتند.
عرض کردم:چرا چنین غیبتی پیش خواهد آمد؟فرمود:به خاطر چیزی که ما اجازه بیان آن را نداریم.عرض کردم:پس چه حکمتی در غیبت اوست؟حضرت فرمود:حکمت آن همان حکمتی است که در غیبت حجّت های الهی گذشته بوده است.حکمت غیبت او کشف نمی گردد مگر بعد از آن که ظهور کند همان گونه که حکمت کارهای خضر از سوراخ کردن کشتی،کشتن کودک و ساختن دیوار برای موسی کشف نگردید مگر هنگام جدایی او از موسی علیه السلام.

ای عبدالله فضل! این امر یک امر الهی و سری از اسرار خدا و غیبی از امور غیبی اوست و وقتی ما دانستیم که او حکیم است می پذیریم که همه افعال او بر اساس حکمت است اگر چه علت آن برای ما روشن نباشد.(۱)
هم چنین حضرت مهدی علیه السلام در توقیع خود به اسحاق بن یعقوب فرمود:امّا درباره علّتی که غیبت برای آن واقع شد خدای-عزّوجل-می فرماید:《ای کسانی که ایمان آورده اید از چیزی سوال نکنید که اگر برای شما آشکار گردد شما را ناراحت می کند》۲
از روایاتی که بیان شد معلوم می گردد علّت اصلی غیبت برای ائمه علیه السلام معلوم است امّا فهم آن به مصلحت مردم نمی باشد.در عین حال به برخی از حکمت های غیبت اشاره شده است که به آنها می پردازیم.

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

غیبت و نبود امام زمان(عج) به خاطر گناه شیعیان

(۱)بحارالانوار،ج۵۲،ص۹۱
(۲)کمال الدین،ص۴۸۵،مائده،آیه۱۰۳
پرچم هدایت،حجه الاسلام محمدرضا اکبری

حکمت غیبت امام زمان(عج) (امتحان)

یکی از سنّت های الهی،امتحان بندگان خداست.این سنّت در امت های گذشته بوده و در امّت اسلامی هم جاری است.امتحان های الهی برای این است که سعادت و شقاوت انسان ها از روی دلیل باشد.با امتحان است که مراتب خوبی و بدی مردم آشکار می گردد و خداوند بر اساس آن با آنان رفتار می کند.از جمله آزمایش های الهی که برای امت های گذشته بوده است و برای امت اسلامی هم تکرار می شود غیبت حجّت خداست.

جابر گوید:به امام باقر علیه السلام عرض کردم:فَرَج شما چه هنگام خواهد بود؟فرمود:《هَیهاتَ،هَیهاتَ لا یَکُونُ فَرَجُنا حَتّی تُغَربَلُوا ثُمَّ تُغَربَلُوا ثُمَّ تُغَربَلُوا حَتّی یَذهَبَ الکَدِرُ وَ یَبقَی الصَّفوُ.》دور است و دور است؛فرج ما پیش نخواهد آمد تا این که غربال شوید،باز غربال شوید و باز غربال شوید تا این که ناخالصی برود و صافی باقی بماند.(۱)

امام کاظم فرمود:
برای صاحب این امر امتحانی است تا جمعی از کسانی که به آن اعتقاد دارند برگردند.غیبت امتحانی از سوی خدای-عزّوجل-است که خلقش را به آن می آزماید.(۲)

(۱)بحارالانوار،ج۵۲،ص۱۱۳
(۲)بحارالانوار،ج۵۱،ص۱۵۰
پرچم هدایت،حجه الاسلام محمدرضا اکبری

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

وظایف شیعه در عصر غیبت

حکمت غیبت امام زمان(عج)  (اتمام حجّت)

بدون شک حکومتی برتر و شایسته تر از حکومت آل محمد صلی الله روی زمین نخواهد بود.تنها آنها هستند که می توانند حکومت عادلانه و مورد رضای خدا و مردم را بر قرار کنند امّا این حقیقت برای همه معلوم نیست و عدّه ای معتقدند که می توانند با تکیه بر افکار بشری،حکومتی پدید آورند که به حاکمیت حق و عدالت بینجامد.حال برای آن که ثابت شود غیر از آل محمد صلی الله و غیر از راه و رسم آنها،کسی نمی تواند حکومت عادلانه و حق طلبانه داشته باشد.

خدای-تعالی-این فرصت را برای بشر فراهم آورد تا همه افکار و اندیشه های سیاسی و حکومتی و اصناف مختلف مردم به حاکمیت دست یابند و ضعف آنها آشکار گردد،آن گاه حجّت خدا ظهور کند و به حق و عدالت جامه عمل بپوشاند.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

《ما یَکُونُ هذَا الاَمرُ حَتّی لا یَبقی صِنفَُ مِنَ النّاسِ اِلّا وَ قَد وَ لَّوا عَلَی النّاسِ حَتّی لا یَقُولَ قائَلُ اِنّا لَو وَلَّینا لَعَدَلنا ثُمَّ یَقُومُ القائَمُ بِالحَقَّ وَ العَدلِ》۱

ظهور تحقق نمی یابد تا این که گروهی نماند مگر این که بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید اگر ما حکومت داشتیم به عدالت رفتار می کردیم،آن گاه قائم به حق و عدل قیام می کند.

(۱)بحارالانوار،ج۵۲،ص۲۴۴
پرچم هدایت،حجه الاسلام محمدرضا اکبری

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

دعای سفارش شده در زمان غیبت

حکمت غیبت امام زمان(عج) (تهدید به قتل)

امام مهدی علیه السلام حجّت خداست و باید باقی بماند تا زمین از حجّت خالی نشود.اگر او آخرین وصّی رسول خدا صلی الله نبود ضرورتی بر غیبت او وجود نداشت و چنانچه به شهادت می رسید با وجود امام پس از او زمین از حجّت برخوردار بود،امّا با توجّه به این که او آخرین امام و حجّت الهی است و با وجود شرایط سیاسی زمان او قطعا به شهادت می رسید غیبت او یک ضرورت تخلّف ناپذیر بود که صورت گرفت.

در روایات متعددی آمده است که مهدی علیه السلام فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است و او خواهد آمد و حاکمان طغیان گر را از میان خواهد برد و حکومت حق و عدل را به پا خواهد کرد.از این رو حاکمان ستمکار زمان ائمه علیه السلام حساسیت شدیدی نسبت به امامان معصوم علیه السلام داشتند و بلکه نابودی آنها را در سر می پروراندند تا مهدی علیه السلام که وعده آمدن او داده شده بود پا به عرصه وجود نگذارد.

بر همین اساس بود که ائمه علیه السلام را می کشتند در حالی که می توانستند آنها را در محدودیت های دیگری قرار دهند.البته وقتی به زمان امامت او نزدیک شدند وحشت بیشتری وجود آنها را فرا گرفت و برای همین بود که خلفای ستمکار عباسی،امام حسن عسکری علیه السلام را به سامرا آوردند تا او را تحت کنترل بیشتری قرار دهند و مهدی موعود را به هنگام تولد و حتی قبل از آن،در شکم مادر به قتل برسانند تا حکومت جبّاران از سوی او تهدید نشود و مشکل بزرگ آنها برای همیشه حل شود.با این شرایط بود که خدای متعال او را از دیده ها غایب کرد و حجّت خود را از کشته شدن حفظ نمود تا روزی او را حاکم زمین گرداند.

امام حسن عسکری علیه السلام در این باره می فرماید:بنی امیّه و بنی عباس به دو دلیل ما را هدف شمشیرهای خود قرار دادند:یکی آن که می دانستند حقّی در خلافت بر مردم ندارند و از ادّعای ما بر حکومت و قرار گرفتن آن در مرکز اصلی خود می ترسیدند.و دیگراینکه آنها به اخبار فراوانی مبنی بر نابودی حکومت جبّاران و ستمکاران به دست قائم ما برخورد کرده بودند و شک نداشتند که خود از جبّاران و ستمکارانند.از این رو سعی در قتل اهل بیت رسول خدا صلی الله و نابودی نسل او داشتند تا این که از تولّد قائم جلوگیری کنند یا او را به قتل برسانند.

کمال الدین،ص۳۵۴
پرچم هدایت،حجه الاسلام محمدرضا اکبری

الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعه

Related posts

اثبات تولد امام زمان از کتب اهل سنت بخش چهارم

Montazer

چرا امام زمان(عج) منتظر نام گرفته است

Entezar

حدیث شناسی بخش سوم

Montazer

دیدگاه شما چیست؟

یک × 5 =