متن مهدوی

علائم ظهور و دلایل امکان بداء در علائم ظهور

علائم ظهور و دلایل امکان بداء در علائم ظهور

محتوای مطلب

خواندن مطالب مفید بیشتر
نقد عرفان های نو ظهور قسمت ششم

علائم ظهور و دلایل امکان بداء در علائم ظهور

تقسیم بندی علائم ظهور

تألیفاتی که در حوزه مهدویت به رشته تحریر در آمده غالبا علائم ظهور را به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم کرده اند.

ازجمله نشانه هایی که از آن ها تعبیر به وقوع حتمی شده عبارتند از: خروج یمانی و خروج سفیانی، خسف بیداء، صیحه آسمانی و قتل نفس زکیه.

دلایل امکان بداء در علائم ظهور:

نکته مهم در رابطه علائم و نشانه ها، وجود روایات متعددی است که به طرق مختلف، اشاره به امکان واقع نشدن این علائم دارد. این روایات به همراه روایات علائم ظهور نشان دهنده امکان وقوع بداء در هریک از آن علائم است. علت اینکه در نگارش سطور فوق از لفظ امکان استفاده شد، به این دلیل است که به قطعیت نمی توان بیان کرد که علائم ظهور بداء خواهند شد بلکه احتمال وقوع هر یک از آنان وجود داشته اما قائل شدن به حتمیت یکایک آنان یا برخی از آنان نیز مخالف برخی از روایات وارده است.

این روایت در این پژوهه به پنج دسته تقسیم شده اند که عبارتند از: احادیث دال بر انتظار فرج در طول شبانه روز، احادیث دال بر ناگهانی بودن ظهور، احادیث دال بر بداء پذیر بودن هنگامه ظهور، احادیث دال بر بداء پذیر بودن علائم ظهور، ادعیه معصومین جهت تحقق فرج و ظهور امام مهدی علیه السلام.

احادیث دال بر انتظار فرج در طول شبانه روز گردش ایام شاهد رخداد های تلخ برای اهل بیت عصمت علیهم السلام و شیعیانشان از سوی مخالفان و دشمنان بوده است. همواره شیعیان آن گوهرهایِ مقدس، فرج و رهایی از ظلم را به واسطه آنان از خداوند خواستار بودند و آنان نیز نوید سحرِگشایش را به آنان داده و سفارشات و دستور العمل هایی را جهت وقوع این فرج به آنان توصیه می کردند.

مهم ترین نکته که از معصومین گوشزد می شد، مسئله انتظار فرج باشد. توقع آنان از شیعیان خود، منتظر بودن برای گشایش بود که در این رابطه همچون پدرانی مدبر و مادرانی دلسوز نصایحی را به پیروان خود بیان می کردند، از جمله، انتظار فرج در لحظه به لحظه و در طول شبانه روز باید باشد.

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

علائم اخرالزمان چیست

امکان بداء در علائم ظهور

phoca thumb l emam zaman 80 - علائم ظهور و دلایل امکان بداء در علائم ظهور

روایت مفضل از امام صادق(ع) نزدیک ترین حالت بندگان به خداوند 

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

نشانه های قبل از ظهور

▪️در همین رابطه از مفضل نقل شده که امام صادق علیه السلام پیرامون نزدیک ترین حالت بندگان به خداوند می فرماید:

بندگان به خدا _جل ذکره_ نزدیک تر و خدا از آنها راضی تر است در وقتى که حجت خدا از میان آن ها مفقود شود و او را نمی توانند ببینند و جاى او را هم نمی دانند و باز در عین حال معتقد باشند که حجت خدا_جل ذکره_ از میان نرفته و میثاق و پیمانش باطل نگشته،در این حال در هر بامداد و پسین در انتظار فرج باشید، زیرا سخت ترین موقع خشم خدا بر دشمنان خود موقعى است که حجت خدا را از دست بدهند و او را نیابند و براى آنها ظاهر نگردد، خدا می داند که دوستانش شک نمی‏کنند و اگر می ‏دانست شک می ‏کنند یک چشم به هم زدن حجت خود را از آن ها نهان نمی‏داشت و این غیبت امام فقط برای بد ترین مردمان است.»

چنانچه ملاحظه می شود امام در دوران غیبت حجت خدا،شیعیان را به انتظار فرج در شبانه روز سفارش می کنند و این نشان دهنده امکان وقوع فرج آل محمد علیهم السلام در هر لحظه از تمامی روزها خواهد بود و این با حتمی بودن علائم ظهور منافات دارد.قابل ذکر است که همین حدیث را به طریق دیگر شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام روایت کرده است.

در سخن دیگری از امام صادق علیه السلام ایشان پس از نقل برخی از علائم ظهور اشاره می کند که باید هر لحظه ظهور را منتظر بود:
«…(راوی گوید) پرسیدم آیا برای ظهور او نشانه هایی هم است؟ امام فرمود: بله، کسوف خورشید در وقت طلوعش سه ساعت پس از روز و خسوف در ماه بیست و سومین ساعت از روز و فتنه که به اهل مصر می رسد و بسته شدن راه پس همین ها برای تو کافی است و باید تو منتظر امر صاحبت در شبانه روز باشی زیرا خداوند هر روز شأن و کاری دارد که هر کاری او را از کار دیگر باز نمی دارد زیرا خداوند پروردگار جهانیان است …

phoca thumb l emam zaman 72 - علائم ظهور و دلایل امکان بداء در علائم ظهور

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید

نشانه های غیر حتمی ظهور

روایت علی بن ابراهیم قمی از امام صادق(ع) وقت ظهور

شاهد مثال دیگر در این زمینه حدیث مهمی است که علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود نقل کرده که در این حدیث امام صادق علیه السلام به نامشخص بودن وقت ظهور اشاره کرده و پس از آن، بدین گونه دستور به انتظار شبانه روزی فرج می دهند و می فرماید:

موضوع فرج در نزد ما وقت معینى ندارد. هر گاه ما چیزى را براى شما نقل کردیم اگر آنچه گفته ه‏ایم، درست درآمد بگویید: خدا و پیغمبرش راست گفتند. و چنانچه درست در نیامد، باز هم بگویید: خدا و پیغمبر راست گفتند که دو پاداش به شما داده میشود. ولى‏ هنگامى که فقر و احتیاج شدت یافت و مردم یکدیگر را انکار نمودند، در آن موقع صبح و شام منتظر وقوع این امر باشید.»

علاوه بر بحث مد نظر، نکته حائز اهمیت در حدیث فوق امکان عدم وقوع پیشگویی های رسیده از سوی اهل بیت علیهم السلام است که به آن اشاره شده زیرا امکان بداء در هر یک از آنان وجود دارد به همین دلیل است که دستور داده اند به اینکه در این موارد هم آنان را به راستی درگفتار بدانیم.

در نتیجه طبق این روایات، باید هر لحظه انتظار ظهور امام مهدی علیه السلام بود و این دستور تنها در شرایطی با وجود علائم ظهور امکان جمع دارد که امکان بداء برای علائم ظهور قائل شویم.

کافی،ج ۱،ص۳۳۳
کمال الدین،ج۲،ص۳۳۹

 

خواندن مطالب مفید بیشتر
نقد عرفان های نو ظهور قسمت شانزدهم

بارگذاری پرونده‌ها

نوشته‌های مرتبط

چیکار کنیم که امام زمان شاد شوند

کبری خجسته

سید خراسانی: پرچم های سیاه

Entezar

شباهت حضرت یوسف (ع) و امام زمان (عج)

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد