دسته‌بندی نشده

فرقه منحرف كيسانيه

فرقه منحرف كيسانيه

مدعــیـــــــــــــان دروغــــــــــــین…

فرقه منحرف كيسانيه

انحراف درمهدویت پیش از
ولادت امام مهدی”عج”

قسمت1 از 9

گروه اول كيسانيه:

..يكي از فرقه ‏ها ـو شايد اوّلين فرقه اي كه در مهدويّت دچارانحراف شد ـ «كيسانيه» است. دربارة علت نام‏گذاري اين فرقه به كيسانيه، اختلاف نظر هست؛ برخي نوشته‏اند: اينان پيروان كيسان آزاد شده اميرمؤمنان(ع) بودند. كيسان شاگرد محمدبن حنفيه بود؛ ولي از امام حسن و امام حسين(ع) نيز علوم مختلف ـ از جمله علم تأويل و باطن و علم آفاق و انفس ـ آموخت. سپس به امامت محمد قائل شد و براي او مراتب و درجاتي دانست كه خارج از حدّ وي بود.!

برخي نوشته‏اند: كيسانيه پيروان مختار بن ابي عبيده ثقفي بودند؛ زيرا او ملقب به كيسان بود، از اين رو كيسانيه خوانده شدند.

شماري هم نوشته‏اند: فرمانده پليس (شرطه) مختار، كيسان نام داشت و کنيه اش ابوعمران بود. اودر اعمال خود بسيار افراط مي‏كرد و محمد را وصي حضرت علي(ع) مي‏دانست و مختار را نايب او معرفي مي‏كرد!

در هر حال اين گروه قائل به امامت محمد بن حنفيه بودند. مختار، نخست براي پيشرفت كار خود دعوت به علي بن الحسين(ع) و سپس دعوت به محمد حنفيه مي­كرد. البته كار او مبتني بر اعتقاد وي به اهل بيت: نبود؛ بلكه مي‌خواست از آن بهره برداري سياسي كند.!

كيسانيه پنداشته­اند: محمد حنفيه پس از كشته شدن برادرش حسين بن علي(ع)، مختار را بر عراقين فرمانروايي داد و از او خواست از قاتلان آن حضرت، خونخواهي كند. كيسانيه شش سال بعد از شهادت امام حسين(ع) ، قيام كرده، قائل به امامت محمد حنفيه شدند. آنان معتقد بودند: وي اسرار دين و علم تأويل و علوم باطني را از دو برادرش حسن و حسين(ع) فراگرفته است.!

خواندن مطالب مفید بیشتر
نقد عرفان های نو ظهور قسمت بیست و ششم

تمام فرق كيسانيه داراي بعضي عقايد مشترك هستند از جمله:

الف]:اعتقاد به امامت محمّد بن حنفيه فرزند علي ‏بن ابي‏طالب.!

ب]:اعتقاد به رجعت با بيان خاص به خود؛

كيسانيه پس از درگذشت محمّد
بن حنفيه، به دو شعبه تقسيم شدند:

دسته‏اي مرگ محمّد را انكار كرده، گفتند: وي نمرده و نمي‏ميرد و زنده است؛ امّا غايب شده و در «كوه رضوي» پنهان است تا روزي كه به او امر شود و ظهور كند. اين دسته وي را همان امام منتظر مي‏دانند از اين رو هيچ كس را پس از وي امام نمي‏دانند!

گروه ديگر مرگ محمّد را باور كرده،پس از وي ابوهاشم عبداللّه بن محمّد را به امامت برگزيدند.!

از جملة اينان مي‏توان سيد اسماعيل حِمْيري را نام برد كه نخست كيساني مذهب بود، تا آنكه به ديدار امام صادق(ع) نايل آمد و نشانه‌هاي امامت و وصايت را در او ديد و از ايشان از امر غيبت پرسش كرد.

امام صادق(ع) فرمود:

آن حق است وليكن غيبت در دوازدهمين امام واقع مي­شود. آن گاه سيد را از مرگ محمد بن حنفيه آگاه فرمود: و اينکه پدرش امام باقر(ع) شاهد به خاك سپردن او بوده است. حق بر سيد روشن شد و از آن عقيده برگشت و استغفار كرد. پس به حق گراييد و به مذهب امامي در آمد.

در مجموع‌ درباره‌ فرقه‌ كيسانيه‌ گفته شده است:

1]:محمّدبن‌ حنفيه‌ اصلاً ادعاي‌ مهدويّت نداشته‌ است.!

2]:مختار ثقفي‌ هم‌ مدعي‌ مهدويّت محمّدبن‌ حنفيه‌ نبود. اين‌ اتهامي‌ است‌ كه‌ عباسيان‌ و برخي‌ از دشمنان، با انگيزه هاي‌ مختلف،به آن دامن‌ زده‌اند.

3]: اين‌ فرقه‌ منقرض‌ شده‌ است‌ و كسي‌ در عصر حاضر،‌ اعتقاد به‌ امامت‌ محمّد بن‌ حنفيه‌ ندارد.!

خواندن مطالب مفید بیشتر
نقد عرفان های نو ظهور قسمت سیزدهم

«كيسانيه» بعدازمحمدحنفيه دوازده فرقه شدند كه نام ايشان، دركتاب‌هاي ملل و نحل ذكر شده است.!

ادامه دارد..!

..پی نوشتها:

1]:الملل والنحل ج1ص14.!
2]:نوبختی فرق الشیعه ص23و27
3]:مشكور،فرق اسلامي، ص۳۷۳.!
4]:مقالات الاسلاميين، ص ۲۳.!
5]:ص/كمال الدين وج۱.!
6]:ط/كتاب الغيبة، فصل۱.!

درسنامه مهدویت استادسلیمیان.!

مدعیان دروغین
فرقه های انحرافی

نوشته‌های مرتبط

دانلود سخنرانی شب قدر استاد شجاعی همراه متن

Entezar

گروه مذهبی تلگرام

Entezar

گروه پرسش و پاسخ تلگرام

Entezar

بهترین فرصت دعا در ماه رمضان

Montazer

دانلود دعای افتتاح همراه با صوت استاد فرهمند

Entezar

شرح دعای روز هفتم تا دهم ماه رمضان همراه با صوت

Montazer

مسابقه مهر حسنی بیت ظهور: مسابقه درباره امام حسن(ع)

Entezar

شرح دعای روز پنجم ماه رمضان همراه با صوت

Entezar

شرح دعای روز چهارم ماه رمضان همراه با صوت

Montazer

شرح دعای روز سوم ماه رمضان همراه با صوت

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد