تفسیر زیارت جامعه کبیره

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه چهل و یکم

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

شرح زیارت جامعه کبیره

جلسه چهل و یکم

16-السَّلامُ عَلی اَئِمَّةِ الْهُدی وَ کَهْفِ الْوَری وَ الْمَثَلِ الْاَعْلی

هرچیزی نشانه ای از خداست
مَثَل یعنی نمونه،نشانه،نمایانگر و روشن کننده.همه ی موجودات درحدّ خودشان برای خدا مَثَل هستند؛زیراهر
موجودی،حداقل با هستی خودش نشان دهنده ی هستی خالق خویش است و می گوید :چون خالق من هست،من هستم.«و فی کُلِّ شَیْءٍ لَهُ آیَة»

درهرچیزی نشانه و آیت و علامتی از خدا هست و با همان مقدار از کمال که دارد،نشان دهنده ی کمال خالق است.عالِم با علم خودش مَثَل برای علم خداست.قادر باقدرت خودش مَثَل برای قدرت خداست.سخیّ و جواد با جود و سخای خودش مَثَل برای جود خداست.هرموجودی ،هرصفت کمالی که دارد،باهمان صفت کمالش،درحدّ خودش آیینه ای است که نمایانگر صفات خدا ومَثَل برای خداست؛منتهی،هرچه آن موجود کامال تر باشد،مَثَل
بودنش برای خدا عالی تر خواهد بود تابرسیم به سلسله ی انبیاء و پیامبران خدا(ع)که در مَثَل بودن کامل تر هستند و آن ها نیز درمیانشان تفاضل هست؛ یعنی بعضی از بعضی دیگر برترند چنان که خدا فرموده
:”برخی پیغمبران را بر بعضی دیگربرتری دادیم…(1)

اهل بیت نبوّت(ع)مَثَل اعلای خداوند و سرانجام،می رسیم به چهارده معصوم از اهل بیت نبوّت ختمیّه(ع)که آن ها دیگر مَثَل اعلای خدا هستند و از آن ها بالاترنمونه و مظهر و نشان دهنده ای برای صفات کمال خدا نیست ؛یعنی در عالم امکان،آن موجودی که بتواند خدا راازجهت
وجودش و صفات کمالش درحدّ تمام کمال امکانی نشان بدهد،تنها اهل بیت رسالت(ع) است و بس.دریکی از اذن دخول ها که برای زیارتشان می خوانیم این جمله آمده است:”خدا را شاکریم که بر ما منّت گذاشته و حاکمان و فرمانروایانی را مطاع ما قرار داده که اگر بنا بودخودش درمکان حضورپیدا کند،آن هارا قائم مقام خود درآن مکان قرار می داد…”

آن ها مانند آیینه ی مستقیم هستند که خورشید جمال حق ابتدا در وجود آن ها اشراق نموده،سپس از طریق آن ها در وجود سایر موجودات انعکاس پیدا می کند؛چنان که ابتدا نور خورشید بر صفحه ی آیینه می تابد و آنگاه پرتویی از نور آیینه برسینه ی دیوار مقابل آن می افتد.

عکس معشوق ازل بر دلم از یار افتاد،
نورخورشید زآیینه به دیوار افتاد.

پس،تمام موجودات عالم امکان،اعمّ از انبیاء و دیگران
(البته با حفظ تفاوت مراتب و.تفاضلشان)مَثَل های خدا هستند و اهل بیت نبوّت ختمیّه(ع)مَثَل اعلا و مَثَل بلا واسطه ی خدا هستند و به عبارتی،اهل بیت(ع)مَثَل
برای خدایند و دیگران مَثَل برای آن بزرگواران “وَاللهُ یَعْلَمُ الصَّوابَ”

*اذن دخول:ذکری که هنگام ورود به مدفن شریف هریک از معصومین(ع)خوانده و برای ورود کسب اجازه می شود.

1-سوره بقره آیه 253

نوشته‌های مرتبط

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه بیست و نهم

Entezar

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه هشتم

Montazer

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سی و دوم

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد