تفسیر زیارت جامعه کبیره

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه پنجاه و پنجم

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

شرح زیارت جامعه کبیره

جلسه پنجاه و پنجم

18-السَّلامُ عَلی اَئِمَّةِ الْهُدی

شناخت صفات خدا منوط به شناخت امامان معصوم(ع)
اگر ما بخواهیم صفات جمال و جلال خدا را بشناسیم،باید علی و حسین(ع)را بشناسیم.اگر بخواهیم به لقای خدا که هدف خلقت ماست نایل بشویم؛باید در این عالم و آن عالم به لقای آن بزرگواران نایل بشویم.

اساساً دین و احکام آسمانی قرآن مقدّمه ی معرفت و تقرّب به مقام ولایت و امامت است،زیرا احکام دین از یک نظر به دو قسم تقسیم می شود:یک قسم مربوط به تنظیم امور نیوی،اعمّ از امور سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است و قسم دوم مربوط به امور اخروی،اعمّ از امور اعتقادی و اخلاقی و عبادی است.امّا احکام دنیوی دین از آن نظر مطلوب خواهد بود که زمینه ساز ادای وظایف و تکالیف اخروی باشد و انسان با آسایش جسمی و روحی به تحصیل اعتقادات و تهذیب اخلاق و اصلاح اعمال عبادی بپردازد؛یعنی اگر مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مقدّمه ای برای عبادت خدا و تأمین سعادت اخروی شد،جزو دین خواهد بود؛وگرنه از وظایف دینی محسوب نخواهد شد؛چرا که کفّار آن مسائل را دارند و بهتر از ما هم دارند،در حالی که اعتقادی به خدا و آخرت ندارند.

اصالت در دین به عبادت است
متأسّفانه بعضی افراد ناپخته و خام،در عین ادّعای اسلام انقلابی،به احکام عبادی دین اعتنای چندانی ندارند و برای مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی اهمیّت بیشتری قائل می شوند.گویی،این ها خبر ندارند که این مسلک یک مسلک دینی نیست.در دین اصالت از آنِ عبادت است و اگر مسائل دیگر مقدّمه ی عبادت شد،جزو دین است؛وگرنه خارج از دین است و جنبه ی دنیوی محض دارد و هر مسلمان آگاهی می داند که دنیا در منطق دین،جنبه ی تطفّلی*و تبعی دارد و صرفاً برای رفع نیاز ضروری مورد توجّه قرار می گیرد و نه بیشتر که لطمه به حیات ابدی در عالم آخرت بزند.

تطفّل:دنباله روی.!

ادامه دارد..

آیت الله سید محمد ضیاءآبادی

نوشته‌های مرتبط

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه بیست وسوم

Montazer

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه پنجاه و دوم

Montazer

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سی و یکم

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد