تفسیر زیارت جامعه کبیره

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه پنجاه و هفتم

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

محتوای مطلب

شرح زیارت جامعه کبیره

جلسه پنجاه و هفتم

18-السَّلامُ عَلی اَئِمَّةِ الْهُدی

نگاه انحرافی به دین

حاصل آنکه،احکام و قوانین دین مقدّس اسلام در خصوص مسائل اقتصادی و سیاسی و … جنبه ی تطفّل نسبت به امور عبادی دارد و نه اصالت به آن گونه که برای تأمین و تقویت آن ها امور عبادی سبک شمرده شود و احیاناً تضعیف یا تعطیل گردد که در آن صورت،در عین ادّعای اسلام انقلابی،همدوش با کفّار بل اضلّ از آن ها خواهیم بود و مع الاسف شنیده می شود که افرادی جاهل و مغرور بانظر تحقیر می نگرند به کسانی که پایبند به خواندن زیارت عاشورا و دعای ندبه و زیارت جامعه هستند و با لحنی تمسخر آمیز می گویند:دنبال کارهای اصیل در دین بروید و سیاست و اقتصاد دین را زنده کنید.

اینان نمی دانند که دعا و زیارت و تضرّع به درگاه خدا و توسّل به اولیای خدا به منزله ی روح و جان در پیکر احکام و قوانین دینی ماست؛وگرنه آن قوانین و احکام،فرضاً در حدّ اعلا نیز اجرا شود،اگر خالی از دعا و توسّل باشد،تازه هم ردیف با کفّار خواهیم بود و محکوم به عذاب ابدی خواهیم شد.البته کسی نگفته است که تمام همّتان مصرف دعا و زیارت شود و عاطل از سیاست و اقتصاد باشید؛بلکه می گوییم:اصالت در دین از آنِ عبادت است و دعا و زیارت و سایر مطالب مقدّمه ی آن است؛آنگاه امور عبادی نیز در دین اصالت ندارد،بلکه آن امور نیز مقدّمه ای برای معرفت و شناخت مقام ولایت و امامت و تقرّب به آن مقام و حرکت روحی به سوی امام(ع)است.

روح دین،تبعیّت از امام مبین

تمام احکام و قوانین دنیوی دین باید مقدّمه ای برای تسهیل امر عبادت باشد امر عبادت،اعمّ از نماز و روزه و حجّ و .. نیزمقدّمه ای برای تقرّب و ارتباط با امام(ع).دین از نظر ما وقتی صحیح و کامل است که تمام احکام و شرایعش در مسیر ولایت و امامت علی و آل علی(ع)به مرحله ی اجرا درآید؛وگرنه باطل است و خالی از اثر.فرق اساسی شیعه با سنّی همین است.سنّیان تمام احکام و شرایع اسلام اعمّ ااز احکام دنیوی و عبادی را دارند(البته اختلاف در بعضی اجزا و شرایط و مانع امور عبادی نیز هست)و ظاهراً بهتر از ما هم دارند؛نماز جماعتشان باشکوه تر از نماز جماعت ماست،حجّ و سعی و طوافشان چشمگیرتر از حجّ و سعی و طواف ماست،تلاوت قرآنشان خوش لحن تر و پرسروصدا تر از تلاوت قرآن ماست.آنچه ندارند روح و جان دین است که ولای علی و آل علی(ع)است.آن ها از مسیر خارجند و بیراهه می روند.آدمی که با بدن سالم سوار بر مرکب رهوار می رود امّا از مسیر خارج است و بیراهه می رود،طبیعی است که به هدف نمی رسد و به جای کعبه سر از ترکستان در می آورد..!

ادامه دارد..!

آیت الله سید محمد ضیاءآبادی

نوشته‌های مرتبط

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه اول

Montazer

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سی و یکم

Entezar

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه چهل و هفتم

Montazer
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد