تفسیر زیارت جامعه کبیره

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سی

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

شرح زیارت جامعه کبیره

جلسه سی

واُمَناءَالرَّحْمنِ،وَسُلالَةَ النَّبِیُینَ وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلینَ،وَعِتْرَةَ خِیَرَةِ رَبِّ الْعالَمینَ

ابتدا توضیحی درمورد سه عبارت(وَسُلالَةَ النَّبِیُینَ وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلینَ،وَعِتْرَةَ خِیَرَةِ رَبِّ الْعالَمینَ)عرض می کنیم و سپس به عبارت (وَاُمَناءَالرَّحْمنِ)که توضیح بیشتری می خواهد می پردازیم.

معنا و مفهوم سلاله
به چیزی که از چیز دیگری خلاصه گیری و جوهرکشی شده باشد می گویند سلاله.مثلا نطفه و کودک سلاله است؛یک بوته ی گل سلاله است؛یعنی،خلاصه شده از آب و خاک و نور و هوا و دیگر عناصراست.گلاب نیز سلاله ی گل است و عطر، سلاله ی گلاب. اهل بیت نبوت (ع)سُلالَة النَّبییّنند؛یعنی،تمام کمالات و فضایل آسمانی انبیاء و رسل(ع)،خلاصه و جوهرکشی شده و در وجود اقدس امام امیرالمؤمنین(ع)و یازده فرزند معصومشان متجلّی گشته است و آن بزرگوار وارث به حقّ تمام پیامبران ورسولان هستند.

صفْوَةَ الْمُرْسَلینَ
صفوه و سلاله تقریباً یک معنا دارند که همان خلاصه و برگزیدگی است؛منتهی،در صفوت شاید معنای تصفیه و برطرف کردن زواید و عوارض نیز لحاظ شده باشد.مثلاً مواد غذایی سلاله اش خون،خون سلاله اش شیر،و شیر سلاله اش روغن است و ممکن است روغن دارای زوایدی باشد،آن ها را که از بین بردیم می شود صفوه که از زواید تصفیه شده است.

اینجا هم مرسلین سلاله ی نبیّینند؛زیرا که رسالت مرتبه ی بالاتر از نبوّت است و اگرچه در ارواح مقدّس مرسلین عوارض و زوایدی وجود ندارد،ولی زمینه ی ترک اولی در آن بزرگان بوده و صادر هم شده است
بنابراینارواح مطّهر اهل بیت محمّد(ص)که به حکم آیه ی:”إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا”(1)؛مطهّر از مطلق زواید شده اند درواقع،علاوه بر سُلالَة النَّبیّین،صفوة المرسلین نیز هستند.

وعِتْرَةَ خِیَرَةِ رَبِّ الْعالَمینَ عترت یعنی خویشاوندان نزدیک از فرزندان و فرزندزادگان.خیرة ربّ العالمین یعنی پیامبری که انتخاب شده ی پرورردگار جهانیان است.

از نظر شیعه ی امامیّه،عترت پیامبر اکرم(ص)
منحصراً امام امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدّیقه ی کبری(س) و ائمّه ی اطهار(ع) هستند.همانان که در حدیث معروف ثقلین،که صدور آن از رسول اکرم(ص) مورد اتّفاق شیعه و سنّی است،عدیل قرآن کریم معرّفی شده اند و رسول خدا(ص)فرموده اند:”اِنی تارِکٌ فیکُمُ الثَقَلَین،کِتابَ اللهِ و عِترَتی اَهْلَ بَیْتِی ما اِنْ تَمَسَّکْتُم بِهِما لَنْ تَضِلّوُا اَبَداً وَ اِنَّهما لَن یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا علَیَّ الحَوضَ.من پس از خود،درمیان شما دوچیز وزین و گرانقدر باقی میگذارم؛ کتاب خدا و عترت خودم که اهل بیت من هستند.مادامی که متمسّک به این دو باشید
،گمراه نخواهید شد و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند،تا روز قیامت در کنار حوض(کوثر)بر من وارد شوند.(2)

منابع
1-سوره ی احزاب آیه33
2-تفسیر القمی،جلد2،صفحه ی 446

آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

 

نوشته‌های مرتبط

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه بیست و چهار

Montazer

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سی و یکم

Entezar

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه چهارم

Montazer
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد