تفسیر زیارت جامعه کبیره

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سی و پنجم

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

شرح زیارت جامعه کبیره

جلسه سی و پنجم

15-و أَبْوَابَ الْإِيمَانِ‏

تعریف دقیق ایمان
بحثی است در این که آیا ایمان همان اعتقادقلبی است یا مجموعه ی مرکّبی است از اعتقاد قلب و اقرار لسانی و عمل جوارحی؟ بعضی می گویند:ایمان عبارت از اعتقاد قلبی است و اقرار با زبان و عمل به ارکان شرط ایمان است و بعضی دیگر می گویند: ایمان مرکب از سه چیز است و اگر کسی یکی از آن ها را نداشته باشد،ایمان ندارد.این قول را اهل تحقیق مقبول تر می دانند و می گویند:اگر باور قلبی نباشد ایمان نیست؛اگرچه به زبان اظهار ایمان کند و شهادت به وحدانیّت خدا و رسالت پیغمبر اکرم(ص)ودیگر مبانی دین بدهد.شاهدش قرآن کریم است که می فرماید:”بیابان نشینان گفتند:ایمان آوردیم؛بگو:نه،ایمان نیاورده اید؛اظهار اسلام کرده اید ولی ایمان هنوز درقلبتان داخل نشده است…(1)

پس، از این آیه می فهمیم گه اگر باور قلبی نباشد،اظهار لسانی ایمان نیست؛حال،اگر باور قلبی باشد اما اظهار زبانی نباشد،آیا ایمان هست؟میگوییم:
بازهم نیست.در آیه میخوانیم: “جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أنْفُسُهُمْ(2)در عین حال که قلباً یقین به آیات الهی
داشتند،به زبان انکار می کردند.این ها مؤمن نیستند.
قرآن درباره ی شناخت کفّار از پیغمبر اکرم(ص)می فرماید:” پیغمبر را می شناسند،آن طور که پسران خو را می شناسند.(3)

یعنی می دانستند که او همان پیامبر موعود در
تورات و انجیل است و تمام علائم و نشانه های نبوّت
در او هست،امّا اقرار به نبوّت او نمی کنند.

می دانیم که ابوجهل دشمن سرسخت پیامبر اکرم
(ص)بود و همیشه برخورد تند و خشن و هتّاکانه با آن حضرت داشت.یک روز او را دیدند که برخلاف همیشه
،باگشاده رویی جلو آمد و با پیغمبر اکرم(ص)دست داد و رفت؛ این رفتار او،هم مایه ی تعجّب کفّار شد هم مایه تعجّب مسلمان ها.کفّار وحشت کردند که نکند اومسلمان شده و سبب تقویت مسلمین شود؛مسلمانان هم تعجّب کردند که چطور شده او رو به اسلام آورده است؟هم کیشانش از او پرسیدند:مگر تو به محمّد گرویده ای؟
گفت:به خدا قسم،من می دانم او در گفتار خود صادق است(و واقعاً از جانب خدا مبعوث به نبوّت است)اما،کِی بوده که ما تابع اولاد عبد مناف شده باشیم؟

خواندن مطالب مفید بیشتر
شرح زیارت جامعه کبیره جلسه بیست و ششم

این همان روح استکبار است که مانع خضوع در
مقابل حق است.با این که قلباً باور کرده،تن زیر بار نمی دهد.پس تنها باور قلبی بدون اقرار زبانی ایمان نیست.

منابع
1-سوره حجرات آیه 14
2-سوره نمل آیه 14
3-سوره ی بقره آیه 146

نوشته‌های مرتبط

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه بیست و نهم

Entezar

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه هفدهم

Montazer

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سیزدهم

Montazer
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد