تفسیر زیارت جامعه کبیره

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه سی و نهم

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

شرح زیارت جامعه کبیره

جلسه سی و نهم


15-و أَبْوَابَ الْإِيمَانِ‏

اول شناخت ارزش ایمان،بعد درک ابواب الایمان
حال،ما در این زیارت،اهل بیت نبوّت(ع)را به عنوان
“ابواب الایمان”می ستاییم و آن ها را درهای ورود به خانه ی ایمان می شناسیم و بدیهی است که انسان اول باید به عظمت و شرافت و جلالت خانه ای پی ببرد و آنگاه دنبال در ورودی آن خانه بگردد.در آن صورت است که عظمت و شرافت آن در را هم می شناسد و بااشتیاق تمام به سوی او می رود.این جا هم اول باید ارزش ایمان را بشناسیم و سپس به ارزش ابواب الایمان پی ببریم و به سوی آن ها بشتابیم تا به وسیله ی آن ها به حیات ابدی که محصول ایمان است نایل شویم.

طرح یک پرسش

و یاللاسف که ما آن چنان که باید به ارزش ایمان پی نبرده ایم و طبعاً ابواب الایمان را نیز  آن چنان که باید نمی شناسیم و در زیارتشان اکتفا به یک سلسله الفاظ و اعمال بی روح می کنیم و باکمال تأسّف باید گفت،دین و ایمان از زندگی ما خارج شده و در حاشیه قرار گرفته است؛یعنی زندگی ما حقّا تحت سیطره ی دین نیست و دین حاکم برزندگی ما نیست.گویی این این حقیقت ازذهن ما بیرون رفته و جدّاً فراموشمان شده که ما برای این به دنیا آمده ایم که احکام خدا و دستورهای آسمانی دین را در شؤون زندگی خویش به جریان بیندازیم،نه برای این که خانه های عالی بسازیم و سفره های رنگین بگسترانیم و لباس های فاخر بپوشیم و بر مرکب های رهوار سوار بشویم و ابداً به یاد خدا و آخرت نباشیم.

بنابراین ماچگونه می توانیم از روی صدق و صفا دنبال ابواب الایمان و درهای احکام دین خدا بگردیم و بگوییم:”اَلسَّلامُ عَلَیْکُم یا اَبوابَ الْایمان” شماکه ایمان را از متن زندگی خود بیرون کرده اید،حالا دنبال درهایش می گردید و اَلسَّلامُ عَلَیْکُم یا اَبوابَ الْایمان می گویید؟آیا این کار عقلانی است؟

راهکار

از امام امیرالمؤمنین علی(ع)منقول است”انسان خردمند چشمی در دل دارد که پایان کار را می بیند. نشیب و فراز زندگی را تشخیص می دهد.دعوت کننده ای(پیامبر)دعوت کرده ونگهبانی(امام)حفظ(اساس و شریعت)کرده است.پس دعوت دعوت کننده را بپذیرید و از نگهبان تبعیّت کنید.

مردم از حق دور شده و در دریاهای فتنه ها فرو رفته اند؛از سنّت ها چشم پوشیده و بدعت ها را گرفته اند.مؤمنان صالح زبان در کام کشیده و(در انزوا خزیده اند)و گمراهان! دروغگو به سخن درآمده اند(و خود را پیشوای مردم معرّفی کرده اند.) ماهستیم پیراهن چسبیده برتن پیغمبر(که از همه کس به او نزدیک تریم).ما هستیم خزانه داران و درهای ورود(به علوم و معارف او).به هر خانه ای از در آن باید وارد شد.پس کسی که از غیر در وارد خانه ای شود،دزد نامیده می شود(1)

(1)-نهج البلاغه فیض،خطبه 153

آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

نوشته‌های مرتبط

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه بیست و ششم

Entezar

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه بیست و پنجم

Montazer

شرح زیارت جامعه کبیره جلسه چهل و سوم

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد