دسته‌بندی نشده

رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

رجعت چیست

رجعت از نگاه قران کریم

در قرآن کریم آیات متعدّدی بر این مطلب دلالت دارد، از جمله آیه ی ۱۰ سوره ی مؤمن و آیه ی ۲۶۰ سوره ی بقره و… روایات هم در این باره به حدّ تواتر به ما رسیده است.

پخش انلاین کلیپ رجعت

رجعت از دیدگاه شیعیان

«رِجْعت» از دیدگاه تشیّع یعنی اینکه خداوند عدّه ای از مردگان را با همان اندام و صورتی که بودند زنده کرده و به دنیا بر می گرداند، به گروهی از آنان عزّت داده و گروهی را

ذلیل خواهد کرد و حقّ مظلومان را از ستمگران می گیرد.و این جریان پس از قیام قائم (عج) به وقوع می پیوندد.

زنده شدگان کسانی هستند که در حدّ اعلای ایمان و یا در حدّ اعلای کفر و فسادند، پس از مدّتی زنده شدن و دریافت کیفر و پاداش برخی از اعمالشان دوباره می میرند و در

روز قیامت برای کیفر و پاداش کاملتر زنده می شوند.

نکته اول: زنده شدن مردگان و بازگشت مجدد آن ها به این دنیا از منظر عقل بدون اشکال می باشد و آیات و روایات و تاریخ نیز آن را رد نکرده است(1)؛ همچنان که سید مرتضی در این باره می گوید: «در میان مسلمانان و موحدان در باب امکان رجعت و قدرت داشتن خداوند متعال بر انجام آن هیچ گونه اختلافی وجود ندارد؛ زیرا خداوند بعد از می راندن موجودات قادر بر زنده کردن دوباره آن ها می باشد؛ از این رو هرگاه خداوند بخواهد می تواند دوباره آن ها را به این دنیا برگرداند.»(2)

نکته دوم: ادله نقلی دلالت بر تحقق رجعت دارد و وقوع آن، دلیل قطعی بر امکان آن خواهد بود.(3)

نکته سوم: برخی معتقدند که: هنگامی مرگ موجود زنده فرا می رسد که آن موجود به کمال رسیده و همه ی قابلیت هایش به فعلیت رسیده باشد و لازمه رجعت، بازگشت دوباره او به حالت قابلیت و استعداد است، و چنین چیزی از دیدگاه عقل، امری محال می باشد، مگر این که آیه ای از قرآن یا روایتی معتبر بر وقوع چنین امری خبر دهد؛ همچنان که ادلّه نقلی وقوع آن را در گذشته اثبات کرده؛ ولی در باره ی وقوع آن در آینده خبر قطعی از قرآن و روایات معتبر وجود ندارد.(4)

  1. 1) آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، قم، اسراء، 1378،ج4، ص504
  2. 2) سید مرتضی،همان، ج3، ص135
  3. 3) آیت الله جوادی آملی، همان،4، ص505
  4. 4) محمد باقر موسوی همدانی،ترجمه المیزان،نرم افزار جامع التفاسیر، ج 2، ص: 160

 

phoca thumb l emam zaman 82 - رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

رجعت از دیدگاه شیعیان

فخر رازی در ذیل آیه ی 243 سوره بقره (1) مسئله امکان رجعت و وقوع آن را در گذشته پذیرفته و بر ضرورت پذیرش آن تأکید می ورزد. و دلیل امکان رجعت را وقوع آن در گذشته و خبر دادن قرآن از آن می داند و قائل شده است که هنگامی که خبر دهنده ای صادق( خداوند) بر وقوع پدیده ای که عقلاً ممکن است خبر دهد، ضروری است که ما به آن یقین پیدا کنیم.(2)

ناصرالدین غفاری نیز اصل امکان رجعت را رد نمی کند کما این که وقوع آن را در ادیان گذشته می پذیرد، آن چه را که رد کرده برخی از ویژگی هایی است که در روایات ما آمده است.(3)

  1. 1) سوره البقره، آیه 243
  2. 2) فخر رازی، مفاتیح الغیب، نرم افزار مکتبۀ الشاملۀ،ج 3، ص 396
  3. 3) ناصر بن عبد الله بن علی القفاری، همان،ج2،ص910
خواندن مطالب مفید بیشتر
اعتقاد به منجی در بودا

 

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
مالک اشتر از رجعت کنندگان

امام حسین(ع) و رجعت

همچنین در عصر رجعت، پس از امام قائم (عج)، ائمّه ی دیگر به دنیا بر می گردند و یکی پس از دیگری حکومت می کنند، حتّی وقتی حضرت قائم (عج) از دنیا رحلت می کنند،

امام حسین (ع) ایشان را غسل می دهد. («اثباه الهداه»، ج ۷، ص ۱۰۳)

حدیث امام صادق(ع) درباره ی رجعت

درحدیثی از امام صادق (ع)که درباره ی رجعت صادر شده، می فرمایند: «نخستین کسی که قبرش می شکافد و زنده شده به دنیا بر می گردد، حسین بن علی (ع) است، و

این رجعت عمومی نیست (که تمام مردگان زنده شده و سر از قبر در آورند) بلکه افراد خاصّی به دنیا بر می گردند که یا مؤمن خالص و یا مشترک محض باشند»

حدیث امام باقر(ع) درباره ی رجعت

همچنین امام باقر(ع)فرمود: «پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) به دنیا رجعت می کنند». («مهدی موعود»، ص ۱۱۸۶)

داستان عزیز

پیامبر عزیز که از کنار یک روستای ویران شده عبور کرد، در حالی که سقف های آن فروریخته بـود، و مـردم آن مرده و استخوان ها پوسیده و پراکنده شده بود، با خود گفت: چگونه خدا، این ها را پـس از مـرگ زنـده مـی کند. در این هنگام، خدا او را یکصدسال می راند، سپس برانگیخت، و به او گـفت: (نوایی شنید) چه قدر درنگ کردی.گفت: یک روز یا پاره ای از روز، به او گفت: نه بلکه یـکصدسال درنگ کردی. پس نگاه کن به خوردنی و آشامیدنی خود که همراه داشتی، هیچ گونه فرسودگی در آن رخ نداده، ولی به الاغ خود نگاه کن که چگونه فرسوده و از هم گسیخته شده… که ما تو را نشانه ای برای مردم قرار دهیم اکنون به استخوان های پوسیده و از هم گسیخته الاغ خـود نـگـاه کـن، تا چگونه آن ها را فرآورده استوار می سازیم، سپس گوشت بر آن می پوشانیم. پس هـنـگامی که این حقایق بر او آشکار گردید، گفت: هرآینه می دانم خداوند بر همه کاری توانایی دارد.» (1)

1) سوره بقره، آیه 259

2321558 - رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

 

داستان هفتاد نفر اصحاب حضرت موسی و اثبات رجعت

«به یاد بیاورید هنگامی را که به موسی گفتید: ایمان نمی آوریم، تا خدا را بالعیان ببینیم… پس صاعقه شـمـا را فراگرفت در حالی که نظاره می کردید. آن گاه شما را پس از مرگتان برانگیختیم باشد تا سپاس گزار باشید.»(18)

مفسرین در تفسیر این آیه چنین گفته اند که قوم بنی اسرائیل صریحاً به موسی گفتند: تا خدا را بالعیان و با همین چشم نبینیم هرگز ایمان نخواهیم آورد؛ لذا خدای متعال برای آن که به آنان بفهماند که شما حتی طاقت دیدن برخی از مخلوقات خداوند را ندارید، چه رسد به این که خدای متعال را مشاهده نمایید، صاعقه ای بر آنان فرود آورد که در اثر آن، همه از پای درآمده و بی جان گشتند. حضرت موسی علیه السلام برای آن که بهانه را از ماجراجویان بنی اسرائیل بگیرد، از خدا تقاضای بازگشت آن ها را به زندگی کرد و این تقاضای او پذیرفته و آنان دوباره زنده شدند.(1)

1) ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر، ج 1، ص: 258

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
اولین رجعت کننده

رجعت در اصطلاح

1370 - رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

در عقیده شیعیان و در اصطلاح علم کلام عبارت است از اینکه: خداوند گروهی از مردگان را در هنگام ظهور امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) به همان صورتی که در عالم ماده داشتند به جهان بر می‌ گرداند، گروهی را عزیز و گروهی را خوار می‌ کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه داده، داد مظلومان را از ستمگران می‌ گیرد. [۱]

رجعت با‌ اندک فاصله بعد از ظهور امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) و پیش از شهادت حضرت مهدی (عج) و بر پا شدن قیامت واقع خواهد شد. و بازگشت به جهان طبق روایات اختصاص به مؤمن خالص و کافر خالص دارد.

حدیث امام صادق(ع) درباره رجعت

«بازگشت به دنیا عمومی‌ نیست بلکه اختصاص دارد به کسانی که به مرتبه ایمان کامل و یا شرک محض رسیدند.» [۲]
ولی بازگشت گروه مؤمنان اختیاری است چنانچه امام صادق (علیه‌السّلام) می‌ فرماید: «هنگام ظهور اام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) (فرشتگان الهی) بر قبر اهل ایمان وارد می‌ شوند و به او می‌ گویند: ‌ای اهل ایمان همانا صاحب و مولایت ظهور کرده است، اگر خواستی با اختیار و اراده خود به او می‌ پیوندی و یا در جوار کرامت و رحمت پروردگارت باقی بمانی.» [۳]

  1. شیخ مفید، محمد بن محمد، اوائل المقالات، ص۳۲۴.
  2. بحرانی، سیدهاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۵۰۷، تهران، آفتاب.
  3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج۵۳، ص۵۲، بیروت، موسسه الوفاء.
خواندن مطالب مفید بیشتر
امام زمان چه انتظاراتی از جوانان دارند حجت الاسلام نصوری

آیات قرآن درباره اثبات رجعت

آیات متعددی از قرآن بر وقوع رجعت در آینده دلالت می کند که به برخی از آیاتی که دلالت روشن تری دارد اشاره می شود:

آیه اول برای اثبات رجعت

«وَ یوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یکذِّبُ بِآیاتِنا»(1)؛ روزی که از هر گروهی دسته ای را بر می انگیزیم، از کسانی که آیات ما را مورد تکذیب قرار می دادند.

بسیاری از مفسرین معتقدند که از ظاهر آیه استفاده می شود که حشر در آن روز، غیر از حشر در روز قیامت است، زیرا حشر در روز قیامت اختصاص به یک گروه از هر امت ندارد، بلکه تمامی امت ها در آن محشور می شوند و به حکم آیه«وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً»(2) حتی یک نفر هم از قلم نمی افتد، در حالی که طبق آیه مور بحث از هر امتی فوجی محشور می شود.(3)

علامه طباطبایی برای تأیید مدعای خود از دو آیه بعد این سوره استفاده کرده و معتقد است که قرار گرفتن این آیه و دو آیه بعدش بعد از داستان بیرون شدن دابه از زمین علامت آن است که این حشر قبل از قیامت واقع می شود، قیامتی که در چند آیه بعد اوصاف وقایع آن روز را بیان می کند، و معنا ندارد که قبل از شروع به بیان اصل قیامت و وقایع آن، یکی از وقایع آن را جلوتر ذکر کند، چون ترتیب وقوعی اقتضاء می کند که اگر حشر فوجی از هر امت هم جزو وقایع قیامت باشد آن را بعد از مساله نفخ صور ذکر فرماید، ولی این طور ذکر نکرد، بلکه قبل از نفخ صور مساله حشر فوج از هر امتی را آورده، پس معلوم می شود این حشر جزو وقایع قیامت نیست.(4)

119811831198397239 - رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

آیه دوم برای اثبات رجعت

«أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یأْتِکمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکمْ»(5)؛ شما پنداشته اید قبل از آن که آن چه در امت های گذشته واقع شده در شما نیز واقع شود، داخل بهشت شوید.

اگر این آیه را در کنار سخنی از پیامبر صلی الله علیه آله وسلم که شیعه و سنی آن را نقل کرده است، قرار دهیم، بحث وقوع رجعت روشن تر می شود و سخن پیامبر صلی الله علیه آله وسلم این است که فرمود: «به آن خدایی که جانم به دست اوست، که شما مسلمانان با هر سنتی که در امت های گذشته جریان داشته روبرو خواهید شد، و آن چه در آن امت ها جریان یافته مو به مو در این امت جریان خواهد یافت، به طوری که نه شما از آن سنت ها منحرف می شوید، و نه آن سنت ها که در بنی اسرائیل بود شما را نادیده می گیرد.»(6)

طبق مضمون آیه و روایت فوق که مورد پذیرش مخالفین رجعت نیز می باشد آن چه که برای امت های گذشته اتفاق افتاده است، برای امت اسلامی نیز رخ خواهد داد، که از جمله آن اتفاقات وقایع مسأله رجعت و زنده شدن مردگانی است که در زمان ابراهیم و موسی و عیسی و عزیر و ارمیا و غیر ایشان اتفاق افتاده و باید در این امت نیز رخ دهد.(7)

آیه سوم برای اثبات رجعت

«قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَینِ وَ أَحْییتَنَا اثْنَتَینِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلی خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ»(8)؛

در روز قیامت کافران گویند: خداوندا، دو بار ما را می راندی و دو بار زنده نمودی، پس اینک به گناهان خویش گردن نهادیم، آیا برای بیرون شدن از این گرفتاری راه چاره ای هست.

برخی از مفسرین با شاهد قرار دادن حدیثی از امام صادق علیه السلام که در ذیل این آیه فرموده: «ذَلِک فِی الرَّجْعَةِ»(9) این آیه را به بحث رجعت مرتبط می دانند(10) برخی دیگر نیز با استفاده از آیات دیگر قرآن بر این باورند که إماته و میراندن در جایی است که حیاتی از قبل وجود داشته باشد، از این رو در جایی که حیات سابقی وجود ندارد، موات صدق می کند نه اماته، بنابراین قول کسانی که با تمسک به آیه «کیفَ تَکفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکمْ ثُمَّ یمِیتُکمْ ثُمَّ یحْییکمْ ثُمَّ إِلَیهِ تُرْجَعُون »(11)، اماته اولی را همان حالت نطفه بودن و اماته دوم را مرگ پس ازحیات دنیوی و حیات دوم را حیات اخروی تفسیر نموده اند، صحیح نیست؛ زیرا در این آیه تعبیر «اموات» به کار رفته که با هرگونه حالت فقد حیات موافق است، ولی اماته در صورتی است که از چیزی سلب حیات شده باشد. به عـلاوه، لازمه این فرض این است که انسان سه موت و سه حیات را سپری نماید: موت به معنای فقد حیات پیش از دمیدن روح، موت پس از حیات دنیوی و موت پس از حیات برزخی است.

خواندن مطالب مفید بیشتر
حفظ دین در آخرالزمان

برخی نیز حیات دوم را در قبر دانسته اند در حالی که بازگشت در رجعت و نیز حیات برزخی در قبر و به طور مطلق پیش از روز رستاخیز برای همه کس نیست، بلکه صرفاً برای مؤمنان محض یا کافران محض است و بـیـشـتر مردم طبق آیه «کیفَ تَکفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکمْ ثُمَّ یمِیتُکمْ ثُمَّ یحْییکمْ ثُمَّ إِلَیهِ تُرْجَعُون »(12) پس از حیات دنیوی، می میرند و برای روز رستاخیز زنده می شوند. و آیه «أَ فَما نَحْنُ بِمَیتِینَ * إِلاَّ مَوْتَتَنَا الْأُولی »(13) نیز مؤید این مطلب است که مومنان در بهشت می گویند: مگر نیست که ما دیگر نخواهیم مرد، جز یک مردن نخستین که بر ما گذشت.(14)

13921017 sedgh.ir 01.jpg - رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

  • 1) سوره نمل، آیه 83
  • 2) سوره کهف، آیه 47
  • 3) علامه طباطبایی، همان، ج 15، ص: 397، تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم، ج 1، ص: 295، تفسیر جوامع الجامع، ج 3، ص: 203،تفسیر نمونه، ج 15، ص: 549، تفسیر نور الثقلین، ج 3، ص: 265،روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج 3، ص: 335،مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص: 367، نرم افزار جامع التفاسیر.
  • 4) علامه طباطبایی، همان، ج 15، ص: 397
  • 5) سوره بقره، آیه 214
  • 6) بحارالأنوار ج: 13 ص: 180
  • 7) علامه طباطبایی، همان، ج 2، ص: 108
  • 8) سوره مومن، آیه 11
  • 9) بحارالأنوار ج: 53 ص: 56
  • 10) البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص: 749، تفسیر الصافی، ج 4، ص: 336
  • 11) بقره، آیه28
  • 12) بقره آیه 28
  • 13) الصافات، 37: 58 و 59
  • 14) محمد هادی معرفت، مقاله « رجعت در اندیشه شیعی»
برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
رجعت کنندگان الفبای مهدویت

رجعت کنندگان

32ure - رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

بطور کلی رجعت کنندگان به دو دسته تقسیم می‌ شوند

۱.انسان‌ هائی که نهایت ایمان را درک نموده‌ اند بطوریکه لیاقت حضور در دولت حق و جهانی را دارند. این انسانها یا در حکومت جهانی منجی بشریت به عزت دنیایی نیز می‌ رسند و یا اینکه در جهت استقرار حکومت جهانی حق به فوز شهادت نائل می‌ شوند.
۲.کفار و دشمنانی که گناهان و صدمات بسیاری را به اهل ایمان وارد کرده‌ اند و در کفر و نفاق به نهایت خود رسیده باشند. این عده مجازات و حدود الهی را بعد از قیام جهانی منجی و قبل از عذاب قیامت دریافت می‌کنند.
خداوند در سوره سجده می‌فرماید:به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) می‌چشانیم، شاید بازگردند. [۴]

امام صادق (علیه‌السّلام) در مورد این آیه فرمود: عذاب نزدیک عذاب در رجعت است و عذاب اکبر عذاب روز قیامت است. [۵]

۴.  سجده/سوره۳۲، آیه۲۱.
۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۳، ص۲۴، بیروت، موسسه الوفا، ۱۴۰۴ ه ق.

برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
چه کسانی با امام زمان رجعت می کنند

رجعت کنندگان خاص

36 678 - رجعت چیست و داستان های مربوط به رجعت

در تعدادی از ‌روایات بطور مشخص نام افرادی که رجعت می‌ کنند نام برده‌ شده‌ است، از پیامبران، حضرت اسماعیل بن حزقیل و دانیال و یوشع
و‌ عیسی و خضر و حضرت رسول‌اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)
و نیز ائمه‌ اطهار (علیهم‌السّلام) و ‌جمعی از اصحاب چون سلمان، مقداد،
جابربن عبدالله انصاری، مالک‌ اشتر، مفضل بن عمر و حمران بن اعین و میسر بن عبد‌العزیز و نیز اصحاب کهف و….ذکر شده‌اند.

امام‌صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: نخستین کسی که زمین برای او شکافته می‌شود و ‌روی زمین باز می‌گردد، حسین بن علی (علیه‌السّلام) است و به قدری حکومت می‌کند که از کثرت ‌سن ابروهایش روی دیدگانش می‌ ریزد.

مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۶۱، بیروت، موسسه الوفا، ۱۴۰۴ ه ق.

نوشته‌های مرتبط

شرح دعای روز چهارم ماه رمضان همراه با صوت

Montazer

شرح دعای روز سوم ماه رمضان همراه با صوت

Entezar

شرح دعای روز اول ماه رمضان همراه با صوت

Entezar

مراحل بهره مندی از ماه رمضان

Entezar

تقویت اراده در ماه رمضان

Entezar

شعر نوشته های مهدوی

Entezar

دانلود سخنرانی ماه رمضان استاد شجاعی

Entezar

چرا باید صلوات بفرستیم

Entezar

همه چیز درباره ماه رمضان

Entezar

کلیپ آمادگی برای ماه رمضان

Entezar
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد