متن مهدوی

اسیب شناسی مهدویت قسمت دوم

داستان های امام زمان(عج)-بیت ظهور

آسیب شناسی مهدویت

2-قسمت دوم

ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ‌ﻫﺎﻱ ﻏﻠﻂ

ﺍﺯ ﺁﺳﻴﺐ‌ﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻬﺪﻭﻳﺖ، ﺗﻔﺴﻴﺮﻫﺎ ﻭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ‌ﻫﺎﻱ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ. ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﺎﻗﺺ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻏﻴﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﻲ‌ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ ﻛﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ.

1-. ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻏﻠﻂ ﺍﺯ ﻣﻔﻬﻮﻡ «ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ» ﺳﺒﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﺒﺎﻫﻲ‌ﻫﺎ ﻭ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭﻱ‌ﻫﺎ ﻫﻴﭻ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﻱ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﺑﺪﻱ‌ﻫﺎ ﻭ ﺯﺷﺘﻲ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻛﻨﻲ!! ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺣﺘﻤﻲ ﻫﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺪ.

ﺑﻨﻴﺎﻧﮕﺬﺍﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﻲ(ﺭﻩ) ﺩﺭ ﻧﻘﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: ﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺘﻤﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺭﺳﻴﺪ، ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﻭﻳﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﻇﻠﻢ‌ﻫﺎ ﻭ ﺟﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﺷﺮﻋﻲ ﻣﺎﺳﺖ. ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﺎ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ. ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﺴﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ [ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ] ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﻋﺪﺍﻟﺖ؛ ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻜﻠﻴﻔﺘﺎﻥ، ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ. [۱].

ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻴﺎﻧﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: [ﺁﻳﺎ] ﻣﺎ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺁﻳﺎﺕ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ؟ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺪﻫﻴﻢ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ؟! [2].

2-. ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻗﻴﺎﻣﻲ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻗﻴﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﻭ ﻣﺮﺩﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻗﻴﺎﻡ ﻭ ﺍﻧﻘﻠﺎﺏ ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻣﻲ ﺑﺮ ﺿﺪّ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﻮﺿﻊ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ.

ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﺣﺪﻭﺩ ﻭ ﻗﺼﺎﺹ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺑﺎ ﻓﺴﺎﺩ ﺟﺰ ﺑﺎ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺗﻠﺎﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻛﺎﺭﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻗﻴﺎﻡ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻡ‌ﻫﺎﻱ ﺑﺎﻃﻞ ﻛﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻗﻴﺎﻡ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻬﺪﻭﻱ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺩ، ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﺍﻧﻘﻠﺎﺏ ﻭ ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﻭﺩ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ. [۳].

3-. ﻳﻜﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ‌ﻫﺎﻱ ﻏﻠﻂ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻬﺪﻭﻳﺖ، ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺁﻣﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺗﺼﻮّﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺎ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﻋﺪﺍﻟﺖ، ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻣﻲ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻡ ﺗﻴﻎ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ؛ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻈﻬﺮ ﺭﺃﻓﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻋﻮﺕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻲ‌ﭘﻴﻮﻧﺪﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺳﺮﺳﺨﺖ ﻛﻪ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﺣﻖ ﺳﺮﺑﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺯﻧﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ ﺯﺑﺎﻥ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻨﺪ ﺑﺎ ﺳﻠﺎﺡ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ.

منابع
[۱] ﺑﺤﺎﺭ، ﺝ 51، ﺹ 81.
[2] ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﻟﻬﺪﺍﺓ، ﺝ 3، ﺹ 524.
[۳] ﺻﺤﻴﻔﻪ ﻧﻮﺭ، ﺝ 20، ﺹ 196.

ادامه دارد…

برگرفته از کتاب نگین آفرینش

نوشته‌های مرتبط

تکالیف بندگان نسبت به امام زمان بخش چهارم

Montazer

خواندن نماز امام زمان (عج) و اموزش نماز امام زمان

Entezar

هشت ویژگی یاران امام زمان قبل و پس از ظهور قسمت دوم

Montazer
بسیار خوش حال می شویم تا با ارسال نظرات ارزشمند خود مجموعه بیت ظهور را در تولید محتوای بهتر یاری نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد